Kysymys:

Kerropa,miksi uudehkot dorbodiiselit savuttaa.Taksissa näkee näitä piestyjä mersuja josta tupruaa mustaa savua oiken kahdesta putkesta kaupungissa tasasella nopeudella.Saman havainnon olen tehnyt Ibitzojen ja diiseldurbo volkkarien suhteen.Jo parinvouden ikäsillä.Viisvuotta vanhat haistaa kilometrejä ennen,kun koksaantunut durbon laakeri syöttä naftaa pakoputkeen.

Tapio Ketonen:

Ainoa syy dieselin savutukseen on se, että polttonestettä menee palotilaan enemmän kuin sinne saatava ilmamäärä pystyy polttamaan. Tähän on useita syitä.

Tietenkin on mahdollista, että kuski on itse säätänyt ruiskutusta korvakuulolla. Yleisempi syy kuitenkin on ilmansuodattimen tukkoisuus. Tukkeutunut suodatin vähentää ilman määrää.

Toinen yleinen syy on ruiskutuslaitteiston kuluneisuus tai muuten huono kunto. Suuttimet saattavat olla kuluneet, jolloin ne eivät sumuta polttonestettä riittävän hienoksi sumuksi. Tällöin osa aineesta jää palamatta. Suuttimien avautumispaineet saattavat olla liian alhaiset, mikä johtaa väärään ruiskutusaikaan ja -määrään. Myös ruiskutuspumpun kuluneisuus saattaa lisätä ruiskutusmäärää.

Koksaantunut turbon laakeri muuten ei syötä naftaa eli polttonestettä pakoputkeen. Turboakin voidellaan moottoriöljyllä, joten jos laakeri on kulunut väljäksi, sieltä pääsee sekaan tavallista moottoriöljyä. Se kuitenkin menee koneeseen imupuolelta, pakopuolella on niin kova paine, ettei sieltä yleensä pääse öljyä pakoputkeen. Imupuolella sitävastoin on akselin kohdalla vielä reipas alipaine, joten öljyä imeytyy useinkin imuilman mukaan. Öljy palaa huonosti, joten se aiheuttaa useimmiten sinistä savutusta. Se myös karstoittaa moottoria.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.