Kysymys:

Markussedälle vinkkiä 1.9d Berlingon käynistysongelmaan:
Jos moottorissa ns palasäätöiset ventiilit, kuten esim vanhemmassa XU9D:ssä, niin tarkista ventiilivälykset. Imuvenat saattavat kantaa.

Tapio Ketonen:

Todellakin! Venttiilien säätäminen tahtoo nykyisin unohtua, se kun on niin harvinainen toimenpide. Itse taistelin viime vuonna melkoisen uudenkarhean (=1981) bensa-Hiacen kanssa. Päästöt eivät meinanneet millään mahtua katsastuksen vaatimiin rajoihin. Palamattomia hiilivetyjä tuli kuin turkin hihasta. Vasta kun korjaamoa pitävä kaveri vihjaii, että katsopa venttiilivälykset, vika löytyi. Imuventtiilit, mokomat, kantoivat hieman. Kun säädin ne, päästöt menivät heti kohdalleen.

Dieselin käynnistyminen on normaalistikin jonkin verran täpärä tapahtuma. Niinpä pienikin vuoto laskee helposti painetta sen verran, että lämpötila ei nousekaan syttymisen vaatimalle tasolle.

Tämä oli hyvä vinkki, kiitoksia siitä!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.