Kysymys:

tuli tuossa hieman keskustelua autojen kokoluokista. Onko teillä jotain listaa Suomen yleisimpien automerkkien jaottelusta eri kokoluokkiin. Siis tyyliin, mitkä autot kuuluvat pikkuautoihin, isompiin pikkuautoihin, pieniin perheautoihi, isompiin perheautoihin... jne

Tapio Ketonen:

Ei tuota luokitusta voi tehdä merkkien perusteella. Ei A-Mersusta saa suurta autoa tekemälläkään. Mutta ei meillä ole mitään hyvää luokitusta mallienkaan perusteella tehtynä. Noita luokituksia taitaa olla melkein yhtä monta kuin mallejakin. Markkinamiehet yrittävät niiden avulla huijata ostajia luulemaan pikkuautoja isommiksi. Niin kummasti ne luokkarajat venyvät ja paukkuvat, kun markkinapellet niitä venyttelevät.

Markkinointiväki muuten puhuu segmenteistä. Vaikuttaa siltä, että geometrian tunneilla on nukuttu, jos niille ylipäänsä on satuttu koskaan poikkeamaankaan. Segmenttihän on se osa ympyrän sektorista, jonka rajaa ympyrän kaari sekä sektorin reunojen ja ympyrän kaaren leikkauspisteiden välinen suora. Aika pieni, suorastaan häviävän pieni osuus ainakin silloin, jos ko. luokan osuus markkinakakusta eli sektori on hyvin pieni!

Nuo epäviralliset luokatkaan eivät ole kovn pysyviä. Puhutaan esimerkiksi Golf-luokasta tai Corolla-luokasta, jotka sinänsä määrittelevät tietyn kokoluokan jokseenkin selvästi. Mutta kun noilla Golfeilla ja Corollilla on taipumus malliuudistuksissa kasvaa, niin koko luokka kasvaa. Tämän päivän versiot noista malleista ovat aika lailla eri kokoisia kuin samna nimiset mallit vaikkapa 25 vuotta sitten.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.