Kysymys:

Olen ostamassa uutta BMW 320i tai 320d:tä. Eli asia koskee tällä hetkellä diesel- ja bensakoneen eroja. Onko pelkästään taloudelliset vai liittyykö myös muuta, esim. vääntö, sitkeys, kiihtyvyys...

Tapio Ketonen:

Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Bemarin diesel on kyllä miellyttävämpi kone kuin bensamylly. 3-sarjalaisessa toki tuo kaksilitrainen (tai siis 2,2-litrainen) kuutonenkin kyydittää kyllä kivasti, mutta kierroskonehan se on. Diesel vetää letkeästi ja sitkeästi, vaikka siinä on hieman vähemmän tehoa (110 kW vs. 125 kW). Käytännössä eroa tehoissa, huippunopeuksissa (221 / 226 km/h) tai kiihtyvyyksissä (0-100 km h 8,8 /8,3 s) ei huomaa, tuntuma on kyllä aivan toisin päin.

Oikeastaan nuo ovat kaksi täysin eri luonteista autoa. Diesel sopii leppoisan laiskalle kuskille, joka haluaa ajaa miellyttävästi ja turhia vaihteiden kanssa pelailematta. Bensakone taas sopii sellaiselle, joka tykkää ajaa kovilla kierroksilla ja söhiä koko ajan vaihteita edes sun takaisin.

Istuin kerran erään kollegan kyydissä italialaisella moottoritiellä ja ryhdyin aikani kuluksi laskemaan, miten monta kertaa hän vaihtoi joko neloselta viitoselle tai päinvastoin. Toden totta, kaveri siirsi kymmenen minuutin aikana keppiä huikeat 24 kertaa! Hänessä oli selvää BMW-kuskin ainesta, vaikka autona olikin tuolloin Audi.

Dieselin ajaminen vaatii kyllä siinä mielessä totuttelua, että suurimman tehon käyntinopeus on vain 4000 r/min, kun bensakone kiertää 6100 r/min. Isommalle on siis vaihdettava aikaisemmin, mutta vankan väännön ansiosta siitä ei ole haittaa, kunhan asian oppii.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.