Kysymys:

Ajettelin säästää bensakuluissa ja ajaa taloudellisesti. Kysynkin jos sattuisit tietämään katkaiseeko VW Passat 1.8 vm-89 polttoainesyötön moottorijarrutuksessa? Ja vielä, eräs autokouluopettaja väitti, että diesel on saastuttavampi kuin bensiinimoottori, erityisesti hiilidioksidi päästöjen osalta. Pitääkö paikkansa??

Tapio Ketonen:

Tuo Passat lienee vielä kaasutinmalli? Polttonesteen syötön katkaisu on vain suihkutusjärjestelmässä, joten kaasutinmalleissa bensaa virtaa myös moottorijarrutuksessa, tosin aika vähän. Kulutukseen tuolla ei ole mainittavaa vaikutusta, paljon enemmän säästyy tasaisella ajotavalla, jossa moottori- ym. jarrutuksia tarvitaan mahdollisimman vähän.

Hiilidioksidipäästö riippuu suoraan kulutuksesta. Yhden bensiinilitran palaminen tuottaa 2350 g hiilidioksidia. Kaasuöljy- eli diesellitra tuottaa 2660 g tuota CO2-lyhenteellä tunnistettua kaasua. Yleensä diesel kuitenkin kuluttaa selvästi vähemmän noita litroja, joten hiilidioksidipäästöt ovat vähäisemmät.

Sen sijaan typen oksideja, NOx, diesel tuottaa nykyisin enemmän, koska bensiinikäyttöisen auton katalysaattori poistaa ne pakokaasuista. Dieseleissä ei tällaista katalysaattoria vielä ole. Tuo manitsemasi historiallinen VW Passat toki tuottaa typen oksideja enemmän kuin vastaava diesel, sillä niiden syntyminen on sitä runsaampaa, mitä korkeammassa lämpötilassa palaminen tapahtuu. Bensiinimoottorissa palamislämpötila on korkeapi. Ilma sisältää typpeä 78 %, joten typpi on aina mukana palamistapahtumassa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.