Kysymys:

VW Vento -93 1.8 bens. (ABS-moottori, 1-pisteruisku) ei mennyt pakokaasutestistä läpi, vaan löi HC ja O2 -mittarit tappiin. Tuloksena ajokielto ja merkkikorjaamolle päänvaivaa. Korjaamolla vaihdettiin lämpötila-anturi ja lambda-anturi tuloksetta.

Olisiko kokemusta/ajatuksia, mistä vikaa kannattaisi etsiä seuraavaksi? Katalysaattorin voinee sulkea pois laskuista, moisia arvoja ei pitäisi tulla edes ilman sitä.

Auto on ollut normaalissa kaupunki/maantie -ajossa ja mennyt aiemmin hienosti testeistä läpi. Kilometrejä 170tkm. Moottori käy ja vetää normaalisti, minkä myös VW -asentaja totesi.

Tapio Ketonen:

Kaipa sytytystulpat ja niiden kaapelit ovat kunnossa? Tuohan viittaisi siihen, että jossakin sylinterissä seos ei palakaan vaan menee raakana läpi. Vika voi olla myös vuotavissa venttiileissä.

Puristuspainemittaus paljastaisi, jos jonkun sylinterin tiiviydessä on vikaa. Ohivuotomittaus antaisi vielä tarkemman selvyyden asiaan. Kyllä siinä käynnissäkin täytyy edes jotain pientä hämminkiä olla, eivät ne päästöt muuten noin paljon metsään mene. Vaikka VW:ssä on ilmeisesti hydrauliset venttiilinnostimet (muistaakseni?), niin jokin venttiili (miksei useampikin) voi joko kantaa tai muuten vain vuotaa, jolloin seokset kyllä menevät sekaisin juuri tuolla tavalla.

Päästöthän mitataan tyhjäkäynnillä, jolloin venttiilivuodon vaikutus on suurimmillaan. Ajossa kierroksia on enemmän, joten pieni vuoto ei tunnu vedossa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.