Kysymys:

Ei kysymys, mutta pari vinkkiä Pekan volkkariongelmaan. Aluksi kannattas vaikka "pilotilla" tarkistaa mahdollinen imuilmavuoto imusarjassa ja ehkä myös koko systeemissä ilmamassa-anturilta kaasuläppäkoteloon. Tuo ei kait selitä hiilivetyä mutta hapen kyllä. Sitten vois "kintas" kädessä nykkiä yhden tulpanjohdon kerrallaan irti auton käydessä, takaisin ja uus irti. Jos jonkin irroitus ei paljoa vaikuta käyntiin, niin vikakohta on löytynyt. Sitten tulpan, johdon jne. tarkistus kunnes ongelma löytyy. Nuo pystyy jokainen tarkistaan, muut on jo vaikeampia.

Tapio Ketonen:

Kyllähän se ilmavuoto imusarjassa voi selittää hiilivedytkin. Jos seos on liian laihaa, se ei pala, ja silloin menee pakoputkeen hapen lisäksi bensaa eli palamatonta hiilivetyä.

Se "kintas" on kyllä parasta olla aika paksua kumia. Nykyisissä sytytysjärjestelmissä tuo kipinä on aika mojova, sitä ei kannata ottaa näpeille. Kyllähän tuolla keinolla huonosti potkiva sylinteri ilmeisestikin löytyy. Yksi keino voisi olla myös sytytyspuolan virtajohdon irrottaminen ja lyhyehkö starttaus. Jos jonkin sylinterin paineet ovat heikommat, sillä kohdalla moottori pyörähtää herkemmin eli nopeammin. Pitkään ei tietenkään pidä pyörittää, koneeseen kun menee koko ajan bensaa.

Mutta jos kyseessä on yleinen ongelma eli kaikkien venttiilien vähäinen vuotaminen, silloin kumpikaan näistä keinoista ei paljasta vikaa. Nuo sytytysjohtimet ovat kyllä eräs mahdollinen vikapesäke, mutta silti veikkaisin todennäköisimmäksi syyksi joko venttiilien vuotamista tai tuota mainitsemaasi imusarjan ilmavuotoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.