Kysymys:

Onko Nissan almera 1,4 /16 venttiilinen auto normaalisti äänekäs, rengasmelu, suhina, moottorin ääni vai voisiko olla pyöränlaakerivika takapyörissä. Auton vuosimalli 99, ajettu 90000km.

Onko auto niin sanottu kierroskone jollekka pitää antaa reilusti kaasua kiihdyttäessä. Ennen minulla oli 1,6/12 venttiilinen Nissan sunny vm.90 se minusta väänti paremmin isolla vaihteella.

Vielä tähän Almeraan onko normaalia kun kiihdyttää ja vaihtaa vaihdetta isomalle niin moottori niin sanotusti hinkuu vaihdon välissä niin sanotusti kierrokset jää hiukan korkealle ja tämä kuuluu ohjaamoon.

Tapio Ketonen:

Äänekkyys on suhteellinen käsite, mutta rengaselu kyllä kiusaa useimpia nykyautoja aika tavalla. Pyöränlaakerivika kyllä ilmaisee itsensä, melu lisääntyy ja ennen kaikkea se vaihtelee kaarrettaessa. Toki siinä on aina se riski, että rlaakeri rikkoutuu ja jumiuttaa koko pyörän. Pyörä kannattaa nostaa ylös, pyörittää ja ravistaa. Jos laakerissa on väljää, silloin heti remonttiiin. Muuten asaa kannattaa vielä kuunnella hetken aikaa.

Jurisevan laakerin paikantaminen ei tahdo onnistua, sisään on vaikea kuulla, tuleeko ääni oikealta vai vasemmalta.

12-venttiilinen moottori oli minunkin mielestäni paremmin vääntävä, 8-venttiilinen vieläkin parempi. Huipputehoa niissä kuitenkin oli vähemmän. Ongelman perusasia on kuitenkin se, että 90-mallinen Sunny oli Almeraa paljon, ilmeisesti satoja kioja kevyempi. Kun vielä edellinen autosi oli 1,6-litrainen, tehopainosuhde oli varsinkin normaaleilla käyttökierroksilla edullisempi.

Se 1,4-litrainen Almera tuntuu kyllä juuri hennon alaväännön takia hieman tossulta. On kuitenkin muistettava, että lattiassa on vaihdekeppi juuri sitä varten, että sitä käytetään. Ei kun pientä vaihdetta silmään ja koneelle kierroksia niin paljon kuin lähtee. Moottorissa on käyntinopeuden rajoitin juuri siksi, että kaasua voi polkea aivan surutta ilman vaurioriskiä. Sitten kun ajetaan tasanopeutta, pienempi kone kulkee viitosella hyvin taloudellisesti.

Kierrosten päälle jääminen on outo ilmiö. Kierrosten ei normaaliajossa pitäisi enää nousta, jos kaasu nostetaan ylös samalla tai aavistus ennen kun kytkin painetaan alas. Ilmiö voisi esiintyä luontevasti silloin, jos vedätetään hyvin pienillä kierroksilla raskaasti ja sitten vaihdetaan tästä vedätyksestä suuremmalle. Kovassa kuormituksessa moottori saa ylirikasta seosta, ja kun kaasua hellätään, moottorinohjaus ottaa jälleen ohjat käsiinsä. Vedätyksen jäljiltä seos on rikkaalla, joten ohjausjärjestelmä jättääkin kaasuläpän hieman raolleen korjatakseen seossuhteen oikeaksi.

Jos tapanasi on ajaa edellä kuvatulla tavalla eli vaihtaa raskaasta vedätyksestä pienillä kierroksilla suuremmalle, ilmiö voisi poistua normaalimmalla ajotavalla eli vedättämällä suuremmille kierroksille enen vaihtamista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.