Kysymys:

Käytössäni on ensimmäinen "uusi" auto, jossa on turvatyynyjä ym. Autossa on ruostevaurioita, joita pitäisi vähän paikkailla. Mitä nykyauton elektronikka tykkää hitsikoneesta? Ennen riitti kun irroitti piuhat akusta ja mahdollisesti laturista, miten nyt?

Tapio Ketonen:

Kyllähän tietenkin olisi hyvä irrottaa kaikki mahdolliset piuhat, mutta kova homma siinäkin on. Käytännössä en ole itse koskaan irrottanut autosta akun tai laturin johtoja ennen hitsausta, mutta enpä vielä ole hitsaillut uusimman elektroniikan kyllästämiä autojakaan. Tosin tuo 2001-mallinen Mondeo näyttää happanevan sitä tahtia, että kohta sekin taitaa olla edessä.

Mielestäni oleellisinta on, että hitsauskoneen maadotuskaapeli kiinnitetään auton koriin kunnolla ja varmistetaan, että myös hitsattava kohde maadottuu kunnolla. Yleensähän hitsataan koriin kiinteästi eli hitsaamalla kiinnitettyjä osia. Niihin maadotus kyllä menee ongelmitta, pulttikiinnitteiset lokasuojat ja vastaavat paikat ovat hankalampi tapaus.

Lisäksi kannattaa huolehtia siitä, ettei maadotus- tai hitsauskaapeli kulje sähköjohtojen vieressä. Voimakas virta kaapelissa voi indusoida auton sähköjohtimiin korkean jännitepiikin, joka voi olla tuhoisa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.