Kysymys:

"Onko normaalia kun kiihdyttää ja vaihtaa vaihdetta isomalle niin moottori niin sanotusti hinkuu vaihdon välissä niin sanotusti kierrokset jää hiukan korkealle ja tämä kuuluu ohjaamoon. - jarmo"

Tuohon Jarmon ongelmaan vinkkinä että ilmeisesti ohivirtausventtiili (tyhjäkäyntiventtiili, tyhjäkäyntimoottori tai mikä sen nimi missäkin autossa on?) jumittaa vähän, eli ei sulkeudu kunnolla, ja kun ilmamassa-anturi tunnistaa "liikaa" ilmaa, ruisku antaa "liikaa" pensaa. Pahimmillaan tuo jumitus voi jättää kierrokset pysyvästi liian korkealle. Voihan vika olla tietenkin muuallakin, mutta tuo on todennäköisin omien kokemusten perusteella.

Tapio Ketonen:

Tosiaan, tuo tuntuu aika hyvältä selitykseltä. Noinhan se lambdasäätö toimii, eli jos ilmaa tulee liikaa, kone saa automaattisesti lisää bensaa. jotta lambda pysyy yhden pinnassa.

Nykyisissä autoissa on tyhjäkäynnin automaattisäätöä varten kaasuläpän rinnalla ohituskanava, jonka avautumista ja sulkeutumista ohjataan elektroniikalla. Kerrankos nuo paikat likaantuvat ja lakkaavat liikkumasta kunnolla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.