Kysymys:

Kysyin n. viikko sitten vaimon Escortin käynnistysongelmasta. Kerron syyn oireisiin nyt mahdollisena vinkkinä muille. Vika oli lopulta akussa, vaikka pyöritti kunnolla, jännite kait laski kuormituksessa (levossa oli OK) niin alas, että "tietokone" ei antanut pensaa. Tarkistin tulpat muutaman turhan startin jälkeen, olivat ihan kuivat.

Kysyin tuohon neuvoa "kymmeneltä viisaalta mieheltä" ja Ketoselta, joka arvas kait lähimmäs, mutta vika ei ollut kipinässä vaan tosiaan pensansaannissa. Piti sitten tyhmänä järkeillä, että jos ei lähde startilla mutta lähtee mäkistartilla, vika on kait yleensä startissa tai akussa, koska startti oli uusittu, jäljelle jäi akku, mikä kyllä harvoin kesällä loppuu, yleensä kait talvella.

Kun kyselin akkujen hintoja ammattiliikkeistä, niin kukaan ei uskonut oireiden syyksi akkua, ei edes merkkiliikkeessä, siellä kerrottiin mahdolliseksi syyksi kampiakselin asentotunnistimen likaantumisen, mikä varmasti on hyvä vinkki ja voi oireilla myös jos jännite on liian matala. Putsasin varalta tuon anturin ja lisäksi nokan anturin, joka ei yleensä likaannu jos vaihtaa edes joskus öljyt.

Tapio Ketonen:

Joo, sitä ne tietokoneet tekevät. Mutta hieman kyllä pelkään, että ei se pohjimmainen vika ehkä sittenkään ollut akussa, sillä jos peli on noin herkkä jännitteelle, niin eihän sitä pitäisi saada talvipakkasella sitten ollenkaan käyntiin.

Tosin kyllä se jännite joskus käyttäytyy ihmeellisesti. Meillä kotona oli taannoin 50- ja 60-lukujen vaihteessa petrolikäyttöisessä traktorissa sellainen ongelma, että startti pyöritti vauhdilla, mutta kone ei käynnistynyt. Se pärähti vasta, kun hellitti startista, kone käynnistyi eli sai kipinää, kun startti ei enää kuormittanut akkua. Uudella akulla vaiva poistui. Olivat vain siihen aikaan suhteessa paljon kalliimpia nuo akut kuin nykyään. Nykyhinnoilla (merkkiliikkeiden hinnat poislukien) ei vanhan akun kanssa kannata tuhrata, uutta vain pellin alle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.