Kysymys:

Ianikuinen intto? Viisaat sanovat että paremmat (talvi) renkaat kannattaa laittaa taakse että ohjattavus säilyy mutta olisi kiva nähdä faktoja. Voisitteko testata vai onko joskus ollut? Taasko talvi yllätää?

Tapio Ketonen:

Faktoja löytyy ruumishuoneelta. Jos autoon laitetaan huonommat renkaat taakse, se on kuin vene ilman peräsintä. Jos takapyörien ote tiestä irtoaa ensin, auto voi suistua joko tienvarren puuhun, kiveen tai pylvääseen kylki edellä. Jälki on useimmiten rumaa.

Jos suistuminen tapahtuu keula edellä, selviytymisen mahdollisuudet ovat paljon suuremmat. Auton kori antaa pituussuuntaisessa törmäyksessä varsin hyvän suojan, kunhan turvavyöt ovat kiinni. Sivusuunnassa on perin vähän ruttausvaraa.

On aivan eri tilanne, jos autolla ajetaan tietoisesti perää luistatellen, kuten pikkuteillä rallityyliin ajettaessa. Kuljettaja on koko ajan valppaana, joten vastaohjaus tulee yleensä ajoissa. Perän luistoa odotetaan koko ajan. Mutta jos ajetaan täysivauhtista maantieajoa, peräpään lipsahtamista ei osata lainkaan odottaa.

Jo hyvinkin pieni luisto muuttaa suuntaa, ja suunnanmuutokseta tulee hyvin äkkinäinen ilmiö. Jos esimerkiksi perä alkaa jonkin tiessä olevan uran vaikutuksesta vetää oikealle, keula kääntyy vastaantulijoita kohti. Kun liike jatkuu, tuota pikaa mennäänkin vastaantulijaa kohti oikea kylki edellä. Ja jos osuu, tekee kipeää!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.