Kysymys:

Bensojen välillä on todettu eroja lisäaineistuksen suhteen, jolla on merkitystä mm. karstoittumiseen. Mutta miten on dieselöljyjen kanssa. Onko kaikki Suomessa myytävä samanlaista vai onko dieselöljyissä eroja kuten bensoissa?

Tapio Ketonen:

Karstoittumiserot bensojen välillä johtuvat lähinnä eroista bensassa olevien lisäaineiden kyvyissä liuottaa imusarjaan ja ennen kaikkea venttiileihin kertyneitä jäämiä. Bensakoneissahan polttoneste suihkutetaan normaalisti imusarjaan - suorasuihkut ovat tietenkin poikkeus. Tällöin bensiini pääsee pesemään venttiileitä. Bensiinien erot siis eivät vaikuta palotilan karstoittumiseen.

Dieseleissä polttoneste ruiskutetaan palotilaan joko suoraan tai sitten palotilan yhteydessä olevan apukammion (pyörrekammio, etukammio) kautta. Näin ollen dieselpolttonesteessä ei käytetä venttiileitä puhtana pitäviä lisäaineita.

Molemmissa, niin bensa- kuin dieselkoneissa on ongelmien ydin kuitenkin se, että kampikammion huohotuskaasut on johdettava moottoriin poltettaviksi. Nämä kaasut tuovat mukanaan öljysumua sekä palamisjäämiä, ovathan nämä kaasut mäntien ohi palotilasta vuotaneita.

Dieselien lisäaineistuksissa on tietenkin eri valmistajien välillä eroja. Ne kuitenkin liittyvät muihin ominaisuuksiin kuten voitelevuus tai vaahtoaminen. Ruiskutuspumppu ja muut polttonestelaitteet voidellaan dieselpolttonesteellä, ja esimerkiksi rikin merkittävä väheneminen on oleellisesti huonontanut polttonesteen voiteluominaisuuksia. Yleisimmän ruiskutuspumpputyypin eli Boschin jakajapumpun nokkalevy on eräs kohde, joka on tuonut voitelevuusongelmia esille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.