Kysymys:

Vielä lisää Ford VNR9000 navigaatio radiosta...... Siis mikä on Suomen Fordin vastuu asiassa? Kysyn tätä siksi, että Suomen Ford on mainostanut ks. laitetta Ford Mondeo 2003 suomalaisessa esitteessä.

Laite on ulkomailta, mutta auto on kyllä alkuperäinen "Suomi-auto" ja laite on alkuperäinen Ford varaosa.

Karttojen päivityksen tilanne on sama kaikkialla Euroopassa, myös "pää"-myyntialueilla. Mitä Suomeen tulee, karttatukea kaipaavat varmasti esim. saksalaiset turistit, jotka matkaavat myös Suomessa. Kaiken lisäksi, Visteon on sisällyttänyt vuoden 2003 Skandinavian karttaan myös Helsingin keskustan ja systeemiin mm. suomen kielen (myös puheopasteet).

Miten EU-direktiivit suhtautuvat Suomen erotteluun EU:sta? Varaosakaupan direktiivit taitaa sanoa, että auton takuu säilyy kunhan autoon asennetaan vain alkuperäisiä osia..... Osien ostopaikka on vapaasti valittavissa EU-alueella ?

Navteq (entinen Navtech), tekee siis koko Euroopan kattavia karttoja ja päivityksiä, esim Peugeot 407:n OEM laitteeseen, jossa on mukana myös Suomi.

Johtopäätöksenä voidaan kai sanoa, että VNR9000:n kohdalla Euroopan päivitysten puute ja Suomen vielä huonompi asema johtuu siis lähinnä Fordista. Visteonin eduksi täytyy kertoa, että he ovat epävirallisesti luvanneet tehdä "vielä yhden päivityksen", jossa on mukana myös Suomi.... Ford ei ole asiaa kommentoinut.

Tapio Ketonen:

Oy Ford Ab:n vastauksessa edelliseen kysymykseesi todettiin, että he eivät ole ko. laitetta koskaan myyneet. Niinpä heillä ei voi olla mitään vastuuta asiasta. Tuo esitejuttu taitaa johtua siitä, että materiaali on kansainvälistä. Esitteestä taitaa löytyä jostakin hyvin pieni teksti, jossa mianitaan, että kaikkia kuvissa esiintyviä varusteita ei ole kaikilla markkina-alueilla saatavana.

Asia riippuu ilmeisesti nimenomaan Visteonista. Navteq on toimittanut VDO Dayton -laitteistoa käyttäviin järjestelmiin eteläisen Suomen karttatiedot sisältävän aineiston. Ongelma näissä on kuitenkin se, että kartta-cd on laitteistokohtainen, se sisältää myös laitekohtaista ohjelmaa. Niinpä se on tuotettava kartta- ja laitevalmistajan yhteistyönä.

Ilmeisesti Visteon on laskenut, ettei heidän ainakaan tässä vaiheessa kannata satsata Suomen markkinoihin ja niihin muutamaan Suomessa olevaan laitteistoon. Tuskinpa nuukat saksalaisturistitkaan ovat kovin houkuttava kohderyhmä. Toki Ford voisi tilata noita karttalevyjä niin paljon, että Visteonin kannattaisi sellainen tuottaa, mutta mitään järkisyytä tähän ei ole, siitä ei seuraisi kuin tappiota.

On todennäköistä, että jos Suomen Ford ottaa Visteonin navigaattorit ohjelmaansa, myös Visteon tekee karttarompusta päivityksen. Uusin aineisto lienee käytettävissä ensi vuonna, ehkä sitten...

Fordeihin on saatavana myös TeleAtlaksen karttoja käyttäviä, ilmeisesti Boschin eli Blaupunktin navigaattoreita. Niihin karttoja on saatavana paremmin.

En ymmärrä tuota "erottelua EU:sta". Mikään direktiivi ei vaadi asentamaan autoon vain alkuperäisiä osia - mitä ne muuten ovat? Autothan rakennetaan pääosin alihankkijoiden valmistamista osista, ja näitä alihankkijoita on useita. Osien pitää olla laadultaan alkuperäisiä vastaavia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.