Kysymys:

Tilasin juuri uuden Peugeot 407:n ja otin siihen varusteeksi Webaston. Aikaisemmissa ko. kapistusta koskevissa vastauksissasi olet painottanut paljon laitteen suurta virrankulutusta, varsinkin lyhyttä työmatkaa kulkiessa. Oma työmatkani on 26 km/sivu eli 52 km päivässä, ajon ollessa lähinnä maantieajoa nopeudella 100 km/h. Webaston käyttötarve lienee jotakuinkin 20-30 min/kerta pakkaslukemien ollessa yli 5 astetta.

Mitä arvelet, kannattaako hankkia samantien akkulaturi, vai riittävätkö päivittäiset kilometrit akun normaaliin latautumiseen?

Tapio Ketonen:

Niin kauan kun lämpötila eli pakkanen on kohtuulukemissa eli vähemmän kuin 20 astetta, ongelmia tuskin syntyy. Mutta jos tulee paukkupakkasia eli miinuksia on kolmisenkymmentä, tilanne voi muuttua.

Akku ottaa varausta vastaan hyvin hitaasti aivan normaalissakin lämpötilassa. Kun lämpötila laskee, vastaanottokyky heikkenee entisestään. Vaikka autossa olisi miten suuritehoinen laturi tahansa, niin, jos sisään menee virtaa vain 1-2 ampeeria, ei puolen tunnin ajon aikana saada akkuun riittävästi virtaa. Varaustila laskee pikkuhiljaa, ja muutaman päivän päästä virta loppuu.

Webasto kuluttaa valistajan ilmoituksen mukaan sähköä noin 30 W, ja lisäksi virtaa menee auton lämmityslaitteen tuulettimen pyörittämiseen. Jos arvioimme kokonaistehoksi 60 W, virrankulutus olisi siis 5 A luokkaa. Puolen tunnin esilämmitys siis kuluttaa 2,5 ampeerituntia. Kovalla pakkasella tarvittaneen ehkä pitempi lämmitysaika.

Lisäksi auton käynnistäminen kuluttaa virtaa reilun oloisesti. En osaa nyt arvioida määrää tarkemmin, mutta heitetään vaikkapa arvio 5 sekuntia ja 300 A. Tuo veisi vajaat 0,5 Ah. Kaikkiaan siis käynnistys ja lämmitys veisivät noin 3 Ah.

Jotta käytetty sähkömäärä saadaan takaisin akkuun puolen tunnin aikana, akun pitäisi pystyä ottamaan virtaa vastaan vähintään 6 A virtaa koko ajan. Tämä voi olla vaikeaa.

Laitan tähän lainauksen akkutestistämme, joka julkaistiin numerossa 12/2001:
Purimme akkuja 10 ampeerin virralla kolme tuntia, eli niiden nimelliskapasiteetista oli purettu puolet. Sitten pakastimme taas akut, nyt 25 asteen pakkaseen.

Syötimme akkuihin virtaa vakioidulla 14,2 voltin jännitteellä. Akkujen vastaanottama virta laski hyvin nopeasti pieneksi. Minuutin kuluttua varaamisen aloittamisesta virtaa meni 2–4,5 ampeeria. Viiden minuutin kuluttua raja-arvot olivat 1,1–2,5 A, ja kymmenen minuutin kuluttua akut ottivat virtaa vastaan
enää vain 1,0–2,3 A.

Joten jos tulee kovia pakkasia, niin ainakin olisi aiheellista käydä ajamassa hieman pitempi maantielenkki silloin tällöin. Jos vain kotona tai töissä on mahdollista kytkeä auto lataukseen, niin kovilla pakkaskeleillä se voisi olla tarpeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.