Kysymys:

Olen ajatellut ostaa Toyta RAV4:n / etuvetoinen malli. Onko autosta puuttuva ajonvakautusjärjestelmä oleellinen onnettomuusriski Pohjois-Suomessa asuvalle autoilijalle? Nykyisessä autossani (A-Mercedes) kyseinen varuste on.

Tapio Ketonen:

ESP eli ajonvakautus on tietenkin hyvä varuste, ja vanhan A-Mersun äkkinäiset ajo-ominaisuudet vaativatkin ESP:n avukseen. Mutta mikä oikein on oleellinen onnettomuusriski? En minä ainakaan uskalla antaa tuohon oikein minkäänlaista vastausta. Jokainen tapaus, kun auto lipsahtaa jonkinlaiseen luistoon, on "oleellinen onnettomuusriski". Jos ESP pystyy estämään luistoon joutumisen, niin tokihan sen puuttuminen on paha homma.

Korkeat tötteröautot, jollaisia ovat niin RAV4 kuin A-Mersukin, ovat ajettavuuden kannalta aina ongelmallisempia kuin matalammat. USA:ssa on jonkin verran kiinnitetty huomiota maasturien kaatumisherkkyyteen. Kun painopiste on korkealla, auto tietenkin kaatuu helpommin. Jotakin matalaa sporttia tai formula-autoa ei saa sileällä asfaltilla kaatumaan millään. Kuorma-auto tukkikuormalla taas kellahtaa aika helpostikin väärällä käsittelyllä - siinä asian ääripäät.

Maasturilla tai sen tapaisella kuten RAV4 ei käytännössä kannata tehdä samanlaisia ääriliikkeitä kuin se kuuluisa hirvenväistökoe, jonka seurauksena A-Mersu sai ESP:n vakioksi. Vastaavia kokeita on tehty mm. Jeep Cherokeella ja saatu lehtiin hurjan näköisiä kuvia. Useimmat maasturin omistajat kuitenkin ovat tietoisia autotyypin asettamista rajoituksista.

Vaikka itse henkilökohtaisesti pidänkin järkevämpänä nelivetoisen RAV4:n hankkimista, etuvetoinen on kuitenkin loogisempi ja todennäköisesti helpommin hallittavissa. Neliveto nostaa esimerkiksi kaarreajossa luiston alkamisnopeutta, joten tilanne tulee yllättävämpänä vastaan.

Puheet nelivetoisen auton paremmasta turvallisuudesta ovat tästä syystä mielestäni vastuuttomia ja harhaanjohtavia. Pidän tärkeimpänä turvallisuuskysymyksenä sitä, miten helposti auto on luistotilanteessa hallittavissa. Ei se tee autosta turvallista, että luisto alkaa vasta korkealla nopeudella. Jossakin tilanteessa luistoon voidaan joutua aika hitaastikin ajettaessa.

Kun aikanaan asuin Helsingin keskustassa Viiskulman seudulla, siellä noista RAV4:n versioista olisi kyllä ehdottomasti pitänyt valita nelivetoinen. Siellä kulmilla kun talvikunnossapito oli silloin ja on näyttänyt olevan myöhemminkin aika olematonta.

Nykyisin, kun asun Tullinpuomin väärällä eli maalaisten puolella, tienpito on sen verran paremmalla mallilla, että kaksivetoisellakin pärjää. Sama tilanne on maaseudulla ajettaessa. Silti neliveto voisi joskus olla ihan näppärä varuste. Tosin se nostaa RAV4:n hintaa 3 000 euroa ja kulutustakin normilukemien mukaan 1,4 litraa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.