Kysymys:

Onko niin, että suureen osaan uusia henkilöautonmoottoreita ei voida asentaa perinteistä lohkolämmitintä ? Sen sijaan on asennettu säteilylämmittimiä, mutta pitääkö paikkansa, että niistä ei ole paljoakaan hyötyä ? Entäs esimerkiksi VW TDI 2,0-moottorit - ei mitään vai lohko vai säteily vai onko hankittava Webasto ?

Tapio Ketonen:

Valutekniikan kehittyminen ja pyrkimys valmistuksen kannalta helpompiin rakenteisiin on johtanut siihen, että yhä useammasta moottorista puuttuvat kyljestä ns. pakkastulpat, joihin lohkolämmitin on perinteiseti asennettu. Eräs esimerkki tästä ovat nuo mainitsemasi moottorit. Myös alumiinilohkoissa ei noita tulppia ole. Pakkastulppien reiät tarvitsevat valun jälkeen työstöä, ja niihin on asennettava tulpat, tästä kaikesta aiheutuu kustannuksia.

Eräs syy tulppien poistumiseen on sekin, että lohkolämmittimiä käytetään perin pienessä osassa autoja. Lähinnä kyseessä on pohjoismainen käytäntö, muualla lohkolämmitin on todella harvinainen. Suurilla markkinoilla niitä ei tunneta.

Markkinoita hallitsee kaksi valmistajaa, ruotsalainen Calix ja norjalainen Defa. Näillä kummallakin on nettisivuillaan hakusysteemit, joista selviää, millainen lämmitin sopii mihinkin automalliin. Sivuilta löytyvät myös mallikohtaiset asennusohjeet.

Calix, www.calix.se, suosittelee VW TDI-moottoriin nesteletkuun asennettavaa lämmitintä, tyyppinumero 480. Defa, www.defa.com, sen sijaan suosittelee öljypohjan kylkeen asennettavaa lämmitintä, tyyppinumero 2808.

Tehokkuuden kannalta näillä lämmittimillä on tietenkin eroa kuin yöllä ja päivällä. Öljypohjan lämmittäminen ei juurikaan lämmitä jäähdytysnestettä, joten saatava hyöty jää mielestäni vähäiseksi. Öljypohjan ulkopinnan kautta suuri osa tästä lämmöstä karkaa harakoille. Jäähdytysnestekiertoon liitetty letkulämmitin sen sijaan vastaa täysin lohkolämmitintä.

Webasto tai Eberspächer toimii aivan samalla periaatteella, sekin liitetään letkuin nestekiertoon. Sähkölämmitin on parempi, jos vain sähköä on käytettävissä, sillä hankintahinta on merkittävästi halvempi. Sähkölämmitin myös toimii merkittävästi varmemmin kuin poltonestetoiminen eikä kaipaa huoltoa. Samaan systeemiin voidaan liittää myös sisätilalämmitin ja akkulaturi.

Joissakin moottorimalleissa, joissa on alumiininen sylinteriryhmä, käytetään sylinteriryhmän kylkeen asennettavaa lämmitintä. Se lämmittää jäähdytysnestettä valun läpi. Tällaisenkin lämmittimen teho on tietenkin huonompi kuin nestetilassa olevan. Siinä mielessä tällainen on hyvä, että kun yleisesti on todettu uudempien lohkolämmittimien olevan selvästi huonommin kestäviä kuin entisaikaan, pintaan asennettu lämmityselementti on helpompi vaihtaa. Jäähdytysnesteet saavat olla järjestelmässä.

Säteilylämmitin on mielestäni hieman virheellinen nimitys tälle lämmitintyypille, sillä lämpö siirtyy kyllä suoraan lämmitinelementistä metalliin. Sana tuo mieleen jossakin matkan päässä punaisena loistavan lämmittimen, josta siirtyy hieman lämpöä aivan kuin nuotiolla lämmiteltäessä.

Asennuskohtaan lämmitinelementin ja öljypohjan tai sylinteriryhmän väliin laitetaan lämmön johtumista parantavaa tahnaa samaan tapaan kuin vaikkapa tietokoneissa prosessorin ja jäähdytyselementin väliin. Tämä on oleellinen kohta asennuksessa, sillä ellei lämpö siirry kunnolla, elementti ylikuumenee ja lopulta vastus palaa poikki.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.