Kysymys:

sanopa, tapsa mitä olet sitikka xsarasta.niin meinaan vain ostoa tunnut vähän hyljeksivän ranskalaisia. onko kiinnitettävä johonkin seikkoihin huomiota. olisi tiedossa yksi hyvä yksilö jossa aukoton huoltohistoria. kone vain olisi 1.mopo eli 1.4i. mutta minun ajoihin se ei vaikuttaisi. iältään-97 ja ajettu lujasti ikäisekseen n.200000 km. kori kunnossa ja ei kolaroitu.

Tapio Ketonen:

Ranskalaiset eivät välttämättä aina ole osoittautuneet kovin vankoiksi ja ongelmattomiksi ajokeiksi, mutta kyllä niilläkin on aika huimiin ajotuloksiin päästy.

Olen täällä palstalla vierastanut isoja Citroëneja, mikä lienee saanut aikaan tuon käsityksesi hyljeksimisestä. Niiden tekniikka on omanlaistaan ja kaipaa etenkin vanhana käyttäjäkseen ja huoltajakseen asiaan vihkiytyneen. Xsara sen sijaan edustaa aivan tavallista tekniikkaa, kyseessähän on käytännössä eli ulkokuorta lukuun ottamatta sama auto kuin Peugeot 306. Kyllä Saaran kanssa toimeen tulee.

En ymmärrä, mihin meillä Suomessa tarvittaisiin tämän kokoluokan autossa kaksilitraista moottoria. Valtaosalla teistä on 80 km/h tai alempi nopeusrajoitus, jossakin pääsee ajamaan satasta ja todella olemattomilla moottoritieosuuksilla sataakahtakymppiä. Näillä vauhdeilla tuo 1,4-litrainenkin riittää.

Jos joku sanoo, että tehoa tarvitaan ohituksiin, niin vastaan siihen, että olen päässyt aika monesta rekasta ohi vanhalla 1200-kuutioisella Kuplavolkkarillakin, eikä siinä ollut tehoa kuin 34 hv. Kollega Matti Järvi sanoo, että onnistunut ohitus perustuu yllätykseen, mutta ainakin se perustuu oikean paikan valintaan.

Eli jos hinta mallaa, kunto on kohdallaan ja auto muutenkin miellyttää, niin mikäpä ettei. Ei muuta kuin Saaralla matkaan!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.