Kysymys:

Mitä mieltä Ketonen on jarrunesteiden vaihtotarpeesta? Ennenmuinoinhan ne vaihtu itsestään kun tiivisteet vuotivat tai muuta häikkää tuli. Kait joskus 80-luvulla alettiin suositella 3v vaihtoväliä ja 90-luvulla jopa 2v vaihtoväliä. Nykyään vaihtaisivat kait huollossa mielellään joka vuosi.

Olen joskus pitänyt samoja nesteitä yli 10v ilman ongelmia, auto oli 80-luvulta. Uudempia ei ole tullut pidettyä nuin kauan, mutta ainakin 5v sujuu ilman ongelmia. Onko materiaalit tai neste huonontunut vai miksi tuo vaihtosuositus on nuin tiheä?

En ole kyllä kokeillut Lapin hirmupakkasilla, mutta Keski-Suomen reilulla 40:n asteen pakkasella toimi tuo yli 10v auto hyvin myös jarruiltaan alkuperäisillä jarrunesteillä.

Tapio Ketonen:

Tuo kerran vuodessa tuntuu jo turhan kaupalliselta suositukselta, mutta 2-3 vuotta on mielestäni järkevää. Etenkin itse tehtynä nesteiden vaihto ei monta euroa maksa, joten siinä ei kannata pihistellä.

Syy siihen, etä nesteet pitää vaihtaa varsin usein ovat levyjarrut. Vanhoissa kunnon rumpujarruissa mäntien liike oli oikein reilu, vähimmilläänkin useita millejä. Tiiviste pyyhki jarrusylinterin seinämää puhtaaksi. Levyjarruissa sen sijaan sen yhden ainoan männän liike on hyvin pieni. Käytännössä liike taitaa olla jopa alle millin luokkaa. Lisäksi mäntä koskettaa suoraan jarrupalaa, joka kovassa jarrutuksessa kuumenee aika rajusti. Nesteeseen siis johtuu enemmän lämpöä kuin rumpujarruissa.

Jos neste kiehuu, syntyvä kaasu ajaa nestettä säiliöön. Jarrua poljettaessa kaasukuplat vain painuvat kokoon, jarrutuksesta ei ole tietoakaan. Tätä ilmiötä autonvalmistajat pelkäävät, ja koska neste imee itseensä kosteutta, kiehumispiste laskee. Tuo nesteen kiehuminen on ilmiö, jota ei kyllä Suomen nopeuksilla ja alamäillä saa helposti esiin.

Toinen syy, miksi nesteet kannattaa vaihtaa, on se, että kosteus syövyttää sylintereitä. Etenkin levyjarrujen tiivisteiden tuntumaan ilmaantuu ajan myötä ruostetta, joka saa sylinterit liikkumaan huonosti. Kun ruoste seisoo sylinterin ja männän välisessa raossa riittävän kauan, mäntä saattaa jopa juuttua kiinni.

Jarruille ei tee ollenkaan pahaa, jos sopivin välein painetaan männät pihdeillä sisään ja sitten taas pumpataan ne jarrupolkimella takaisin ulos. Samalla kyllä kannattaa myös puhdistaa jarrupalat ja jarrusatula. Palojen pitää päästä liikkumaan ikeessä, jumittaessaan ne jäävät hankaamaan ja kuluvat sekä kuluttavat myös levyjä.

Itse olen todennut, että esimerkiksi Mondeon jarrupalat pitää putsata ja voidella reunoistaan pari kertaa vuodessa. Etenkin takajarrut tahtovat silti jumittua. Samalla pitää myös herkistää ja voidella jarrusylinteriin menevä käsijarruvivun akseli. Tässä remontissa on helppo saman tien painaa männät sisään. On vain varottava, ettei mäntiä sisään painettaessa jarrunestettä tulvi ulos säiliöstä. Neste tekee maalille pahaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.