Kysymys:

Mitäs on Ketonen mieltä näistä uusista pikkudieseleistä kuten Toyota Yaris 1.4 D4D ja Hyundai Getz 1.5 CRDI? Millaista kestoikää lähinnä moottorin osalta näille uskaltaa ennustaa? Entä miten vääntö korvaa näissä autoissa esiintyvaa tehon puutetta?

Tapio Ketonen:

Mikäpä noissa, eivätköhän nuo kestä siinä kuin muutkin koneet. En nyt oikein usko yli miljoonaan kilometriin korjauksitta, mutta tuskinpa nuo autotkaan sitä kestävät. Ei silti ole tarkoituskaan, ei pikkuautolla yleensä ajeta sadantuhannen vuosivauhtia. Ilman katastrofeja 300-400 tuhatta on mielestäni helposti saavutettavissa niin bensa- kuin dieselmoottoreilla, jos ajomatkat ovat pitkähköjä. Kahden kilometrin pätkäajo rasittaa moottoria kohtuuttomasti.

Paljon pahempi ongelma noissa kuten dieseleissä Suomen markkinoilla yleensäkin on hinta. Getz CRDi on 2 300 euroa kalliimpi kuin 1,3-litrainen bensamalli, Yaris D4D on peräti 3 050 euroa kalliimpi kuin 1,3-litrainen bensamalli. Tuon 19,6 prosentin lisähinnan säästäminen vaatii todella huiman ajomäärän.

Mikä ihmeen tehon puute noissa oikein esiintyy? Yariksessa on tehoa 55 kW ja Getzissä 60 kW, kumpikin kulkee 170 km/h. Minun mielestäni tuollainen teho riittää pikkupurkkeihin oikein mainiosti. 124-koppainen Mersu 200 D on varsin yleinen näky Suomen teillä, ja siinä on tehoa 53 kW.

Diesel on käytännössä tehokkaamman tuntuinen kuin bensakone siksi, että alakierroksilla se antaa suuren väännön ansiosta enemmän tehoa. Bensakone menee edelle vasta korkeilla kierroksilla. Käyttäjän kannalta on merkitystä vain sillä miten paljon tehoa moottori antaa normaaleilla käyttökierroksilla. Huipputehon kierroksilla ajetaan perin harvoin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.