Kysymys:

Kun mittaatte autojen kiihtyvyyksiä ja sitkeysarvoja, niin millainen laitteisto teillä on nykyisin käytössä?

Käsittääkseni mittaukset tehdään kahden hengen kuormalla tankit täynnä, mutta oletteko mitanneet miten kuorma vaikuttaa auton kiihtyvyyteen/sitkeyteen? Onko sen heikkeneminen autokohtaisesti (tiedetään teho/vääntö) ennustettavissa ilman mittausta samoin, kuin teette olette arvioineet nastarengailla mitatut kiihtyvyydet 0-30 km/h?

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon auton kuormaaminen vaikuttaa, varsinkin farmareilla, joilla ajetaan joskus koko perhe sisällä ja mökkitavarat tavaratilassa. Voisiko sen lisätä testeihin, vai menisikö testaajien työaikaa hukkaan : )

Tapio Ketonen:

Pääasiallinen mittauslaitteistomme on edelleenkin vanha kunnon Peiseler. Käytämme joko auton kylkeen imukupein kiinnitettävää viidettä pyörää tai auton ei-vetävän pyörän pultteihin kiinnitettävää anturia. Erillisen pyörän avulla voidaan mitata myös jarrutusmatka, auton pyörään kiinnitettävällä anturilla se ei onnistu.

Käytämme myös jonkin verran navigointisatelliitteihin perustuvaa VBox-järjestelmää. Se on kätevä käyttää, auton katolle kiinnitetään magneetilla gps-antenni, ja laitteisto liitetään kannettavaan tietokoneeseen. Mittauspaikan on kuitenkin oltava hyvin avara, että riittävä määrä satelliiteja on näkyvissä. Puut tms. esteet estävät yhteyden satelliitteihin, ja mittauksen tarkkuus heikkenee.

Käytössämme on myös Stalker-tutkamittauslaitteisto. Pistoolimallinen tutka liitetään tietokoneeseen, ja tällä saadaan nopeustieto. Nopeuden perusteella saadaan selville myös kuljettu matka. Käytämme tutkaa joko siten, että sillä mitataan lähestyvää tai poistuvaa autoa ulkoapäin, tai sitten tutka on ripustettu sivuikkunaan ulkopuolelle ja tietokone on sisällä.

Tutkimme jatkuvasti mahdollisuuksia hankkia uusia ja parempia mittalaitteita. Ongelmana on, ettei laitteita pääse kovin helposti kokeilemaan, hankinnat joutuu tekemään miltei umpimähkään. Koska kyseessä ovat varsin kalliit hankinnat, tietty varovaisuus on tarpeen.

Kuorman vaikutuksen suorituskykyyn pystyy kyllä laskemaankin, mutta tuo olisi aika kiinnostava aihe kokeilla ihan käytännössäkin. Joka testiin sitä ei kannata lisätä, aikaa menisi todellakin hukkaan.

Nastarenkain tehdyissä mittauksissa käyttämämme 0-30 km/h ajat olemme määrittäneet kokemuksen ja kesäkelien mittaustulosten perusteella. Pikkuautoilla tuo spurtti ottaa aikaa vähän yli kaksi sekuntia, sähäkämmät kiihtyvät kolmeenkymppiin 1,8 sekunnissa, tosi tuliset 1,7 sekunnissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.