Kysymys:

Olen pidempään jo ihmetellyt että miksi autoissa ei ole ratinlämmitintä? En ainakaan itse tiedä yhtäkään autoa jossa tälläinen varuste olisi. Tuskin olisi teknisesti mitenkään mahdoton toteuttaa, koska onhan moottoripyörissä ja -kelkoissa kahvanlämmittimiä. Olisi mukavempi ajella talvella kun ei tarvitsisi pitää kiini jäisen kylmästä ratista.

Tapio Ketonen:

Ymmärrän oikein hyvin lämmitettävät kahvat moottorisahassa tai -kelkassa, ja voidaanhan tuo tietenkin toteuttaa myös moottoripyörässä, miksei vaikka polkupyörässäkin. Iso dynamo vain kuormitusta lisäämään, siinähän tuo kuntoilukin hoituisi tehokkammin! En kuitenkaan ymmärrä, miksi tuo varuste olisi autossa tarpeen. Rukkaset käteen, jos lämmityslaitteella ei saa kabiinia riittävän lämpimäksi!

Lämmityksen toteuttaminen ei ehkä sittenkään olisi yhtä helppoa autossa, sillä ohjauspyöränhän pitää kääntyä useita kierroksia. Lämmitykseen tarvittaisiin useamman ampeerin suuruinen virta, joten ratin juureen pitäisi lisätä kaksi aika jykevää liukurengasta ja hiilikosketinta, joiden kautta virta kulkisi. Arvelisin, ettei koko maailmasta löytyisi kovin monta sellaista, joka olisi valmis maksamaan moisesta varusteesta vaikkapa 500 euroa. Itse en maksaisi siitä edes viittä senttiä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.