Kysymys:

Heräsipä tässä kysymys että millä tavoin tuulilasissa taannoin olleessa testissä VW passat 1.9 power diesel 100 heppasella koneella saatiin kiihtymään vähän päälle 10 sekuntiin 0-100 km/h kun ohjekirjassa kiihtyvyydeksi on ilmoitettu vähän päälle 12 sekuntia.

Olemme kaverini kanssa joka omistaa samanlaisen auton, yrittäneet saada sen kiihtymään alle 12 sekunnin mutta ei ole menemässä. Onko vika kenties siinä ettemme osaa vaihtaa vaihdetta tietyllä kierrosalueella oikein, toisin sanoen millä kierrosluvulla diesel autoa pitäisi kierrättää jotta kiihtyvyys olisi kaikista paras. Kiitos

Tapio Ketonen:

Enpä osaa sanoa, mistä tuossa on kysymys. En löytänyt Tuulilasin sisällöstä testiä 100-heppaisesta Powerdieselistä.

Sellainen peli oli mukana viime talven Ekoautovertailussa (TL 2/2004). Ekoautovertailussa mitattiin kiihtyvyys nopeusvälillä 30-100 km/h, ja Passat TDI:n aika oli 10,3 s. Tämän luokan autoilla tuo 0-30 km/h kestäisi ehkä 1,9 sekuntia, joten 0-100 km/h olisi tuolla olettamalla taittunut ajassa 12,4 sekuntia. Tämähän on täsmälleen sama kuin tehtaan autolle ilmoittama kiihtyvyys. Ettet vain olisi lukenut tätä juttua? Jos luit, niiin silloin luit huonosti!

Haluttaessa hyvää kiihtyvyyttä dieselillä ei kannata vedättää oikeastaan lainkaan suurimman tehon kierrosluvun yli. Ruiskutussäätö alkaa hyvin nopeasti vähentää moottorin tehoa kierrosten pitämiseksi kurissa. Kun lisäksi dieselissä on paljon vääntöä alakierroksillakin, suuremmalle vaihteelle vaihdettaessa ei hieman aikaisempi vaihtaminen hidasta menoa yhtä paljon kuin bensakoneessa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.