Kysymys:

Mitsubishi Pajero Sportin 2,5 TD saa rekisteröidä kuulemma pakettiautoksi. Onko se muka penkin irroituksella selvä, mikä on sen toimenpiteen jälkeinen käyttövoimavero ja max ajoneuvokohtainen nopeus?

Tapio Ketonen:

Jos auton rekisteriotteeseen merkityn suurimman sallitun kokonaismassan ja omamassan erotus on niin suuri, että kun kerrotaan matkustajapaikkojen lukumäärä 68 kg:lla, tavarakantavuutta jää enemmän kuin tuo em. kertolaskun tulo, silloin auton voi rekisteröidä pakettiautoksi sellaisenaan, ilman edes penkin irrotamista. Eli jos kantavuus (kokonaismassa miinus omamassa) on vähintään 545 kg, autossa saa olla kuljettajan lisäksi istuimet neljälle, kuten Pajero Sportissa on. Pajero Sportissa tuo erotus on harmittavasti 540 kg, joten siitä ei saa viiden hengen pakua. Istuimien poistaminen onnistuu vain, jos jäljelle jäävien rakennetta ei muuteta. Penkin poikkisahaaminen siis ei käy.

Jos halutaan tehdä Sportista kahden hengen paku, se onnisttuu. Istuinten kiinnityspisteet pitää kuitenkin poistaa tai esimerkiksi hitsata niiden päälle peitekappaleet. Poistetut istuinpaikat on siis todella poistettava.

Käyttövoimavero on toistaiseksi kaikille pakettiautoille saman suuruinen, eli 0,9 senttiä päivältä kokonaismassan alkavalta sadalta kilolta. Niitä alkavia on Pajero Sportissa 26 (2510 kg). Henkilöautolta vero on6,7 senttiä / päivä ja alkava 100 kg. Vero maksetaan 365 päivältä vuodessa, joten tänä vuonna saadaan yksi päivä ilman veroa.

Pakettiauton suurin sallittu nopeus on 100 km/h, jos siinä on ABS-jarrut ja edessä turvatyynyt. Muutenhan Pajero Sport -pakulla saisi ajaa vain 80 km/h, koska sen omamassa on suurempi kuin 1800 kg.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.