Kysymys:

Olen ajanut kortin pari vuotta sitten, enkä ole juuri ajanut autolla... vaihteiden kanssa vekslaaminen ahdistaa. Mistä saisi tyhjentävää tietoa uusien autojen voimansiirrosta, mitä eroa on perinteisellä automaatilla ja "vaihderoboteilla" tms.?

Kannattaako vähän autoa ajaneen ostaa automaattivaihteista vai yrittää väkisin vain päristellä sillä manuaalilla? Autoviidakko saa pään sekaisin.

Tapio Ketonen:

Automattivaihteiston pahin vika on sen roima lisähinta manuaaliin verrattuna. Vähemmän tottuneelle se on oiva väline, se vapauttaa vaihteiden ja kytkimen kanssa touhuamisesta. Automaatti on suositeltava etenkin, jos vaihteen ja kytkimen käyttö ei ole niin tuttua, että homma toimii selkäytimellä eli ihmeemmin ajattelematta.

Monet vierastavat automaattia, koska se usein lisää kulutusta. Näin ei kuitenkaan ole aina asia, monet automaatit ovat jopa käsivaihteisia taloudellisempia. Jotkut väittävät, että automaatin korjaaminen tulee kalliiksi. Turhaa pelkoa siinä mielessä, että kyllä se manuaalivaihteistonkin korjaaminen osaa olla siivottoman kallista.

Käyttäjälle ei oikeastaan ole merkitystä, miten se automattivaihteisto toimii. Jos auto kulkee siten, että keppiä siirretään P-, D- ja R-asentojen välillä ja painetaan kaasua, niin sehän riittää. Automaattivaihteiston vaihteiden määrällä ei ole merkitystä, ei liioin sillä, toimiiko vaihteisto elektronisesti vai hydraulisesti ohjattuna, käytetäänkö teräshihnavariaattoria, planeettavaihteita vai peräti robottimekanismilla toimivaa manuaalivaihteistoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.