Kysymys:

Veden ja öljyn kuoha huohotinputkessa...
Omistin muutama vuosi sitten Peugeot 405 1,6 GR auton. Autolla oli ajettu n. 140 tkm, kun jouluaattona perheen kanssa ajelimme takaisin vanhempien luota. Ihmettelimme, miten edellä ajanut auto savuttaa kovasti öljn hajuista katkua, vitsailimmekin asialla. Pakkasta oli reippaasti, n. 25 C. Isäni soitti seuraavana aamuna, että jätitte öljyläntin lähtiessänne: öljy oli omasta autostani peräisin, samoin illalla haisteltu öljyn katku. Syyksi osoittautui kuohaantunut öljy, joka oli täyttänyt öljyntäyttöputken ja samassa olevan huohotusputken ilmanputsarille. Kuoha oli jäätynyt, ja öljy "huohotti" öljytikun kautta koneen päälle. Tätä ongelmaa esiintyi tasaisesti ellei öljyjä vaihtanut n. 8000 km välein. Vikaa ei moottorista löytynyt, päinvastoin maahantuojan huollossa tarjottiin jäätyvään putkeen jälkiasennettavaa sähkövastusta! En ole kuullut vastaavaa ongelmaa muilta Peugeot-kuskeilta, mutta perhetuttu asentaja sen kyllä tunnisti. Samaan viittasi silloin huollon "lääke".

Tapio Ketonen:

Tuo on ollut aika tyypillinen vaiva Peugeoteissa. Vaivana on se, että huohotinputki on moottorin edessä ajoviimassa herkkä jäätymään. Huohotuskaasuissa on hyvin paljon vesihöyryä, ja se tiivistyy kylmässä putkessa vedeksi jäätyen tietenkin heti. Moottorissa siis ei ole vikaa, suunnittelussa kylläkin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.