Kysymys:

Minulla on Renault Laguna jonka jarrut jäätyvät talvella ja ruostuvat kiinni kesällä.
Pyryttävällä talvikelillä peltisen levypyörän sisään kerääntyy lunta. Mikäli ajon jälkeisen pysäköinnin aikana seisontajarru on päällä jäätyvät takajarrut helposti kiinni. Jarrut irtoavat joko itsestään liikkellelähdön jälkeen tai sitten ne on sulatteva irti sisätiloissa. Jarruja korjattiin asentamalla "pakkaskestävät" jarrulevyt. Onkohan vika jarrulevyissä vai koko rakenteen suunnittelusssa?

Kesällä auto seisoi pari viikkoa pysäköintialueella seisontajarru päällä. Jarrut jumittuivat ja irtosivat vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen, mutta sitten ei seisontajarrukaan enää toiminut.

Ihmetyttää mikseivät autotehtaat testaa näitä uusia isompia jarrrulaitteistoja sade- ja talvikeleissä. Autokauppiaiden mukaan "kaikkien" uusien autojen jarrut jäätyvät tietyissä olosuhteissa. Onkohan näin?

Uúteen autoon yksi kauppias suositteli talvikelille alumiinivanteita, joissa on pelivanteita suuremmat tuuletusaukot ja siten riski lumenkertymiseen pienempi. Toisen kauppiaan mielestä peltivanteet ovat muodoltaan paremmat, koska niistä valuu sulava lumi helpommin pois eikä vesi siten kerry jarrusatulaan. Mitä suosittelet?

Tapio Ketonen:

Renaultin talvitestaukset taitavat olla vähän niin ja näin kuten sen toisenkin ranskalaisvalmistajan. Tosi talvisia olosuhteista on Ranskassa kuitenkin hyvin vähän. Tuo jarrujen jäätyminen kiusaa kyllä monia muitakin merkkejä, perussyy on typerä rakenne eli levyjarrut.

Onneksi sentään kaikissa ei ole niitä riivattuja levyjarruja takana. On toki joitakin autoja, joissa takapään levyjarrut eivät kärsi tuosta jäätymisvaivasta ainakaan kovin usein. Renaultit valitettavasti kuuluvat niihin, joissa takajarrujen jäätyminen on erittäin yleinen ongelma.

Takapyörien levyjarruista ei suomalaiselle autoilijalle ole kuin harmia ja ylimääräisiä kuluja. Takajarrut kuluvat nopeasti kuraroiskeessa, ne jumittuvat ja tästä syystä sekä kuluvat että lämpenevät. Kun auto sitten pysäköidään, kuumien jarrulevyjen lämpö ensiksi sulattaa lumen vanteista. Sitten se valuu jarrulevyihin ja jäädyttää palat kiinni levyyn. Vaihtoehtoisesti loska romahtaa jarrujen päälle ja jäätyy sitten vanteen ja jarrujen väliin.

Eipä taida olla suuremmin väliä, onko autossa pelti- vai aluvanteet. Sama kiusa esiintyy molemmilla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.