Kysymys:

Olen ostamassa uutta Mazda 6:a. Mistään en kuitenkaan löydä tieto siitä milloin tulee 2005 malli tai mitä muutoksia tähän 2005 malliin mahdollisesti on tulossa. Tätä eivät myyjätkään tunnu tietävän tai eivät halua kertoa.

Kannattaako ostaa 2004 malli vai odottaa 2005 mallia? Vaikuttaa vähän siltä, että autokauppiaat vähättelevät mallivuosien merkitystä enemmän kuin ennen, paitsi vaihtoautoa tarjottaessa...

Tapio Ketonen:

Autokauppiaat eivät niinkään arvosta auton vuosimallia - siis sitä, onko auto vuoden x vai x+1 mallia - vaan sitä, mikä on ko. auton käyttöönottovuosi. Tälle ei enää ole samanlaisia perusteita kuin takavuosina, jolloin auton katsastusvelvollisuus määräytyi rekisterinumeron perusteella. Silloinhan tilanne oli se, että jos rekisteritunnuksen viimeinen numero oli nolla, jos auto oli rekisteröity 2.1., sen ensimmäinen katsastus oli vuotta myöhemmin kuin jos auto olisi rekisteröity 31.12.

Nykyisinhän katsastusajankohta määräytyy ensirekisteröintipäivän perusteella, joten käyttäjän kannalta on yhdentekevää, onko auto otettu liikenteeseen vuoden viimeisenä vai ensimmäisenä päivänä. Mutta onhan hienompaa sanoa naapureille ja tuttaville, että auto on tämän vuoden mallia!

Käsite vuosimalli on sinänsä aika epämääräinen. USA:ssa esimerkiksi Detroitin autonäyttelyssä esitellään usein seuraavan vuoden malleja. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun näyttely pidetään aivan tammikuun alkupäivinä! Ensi tammikuun alussa siis ison veden takana esitellään vuoden 2006 malleja.

Eurooppalaisilla tehtailla vuosimalli vaihtui ainakin ennen yleensä lomakauden aikana eli elokuussa. Kun tehdas seisoi, seisokin aikana oli kätevä tehdä tuotantolinjoille tarvittavat muutokset. Esimerkiksi Kupla-Volkkarin aikana auton alustanumero kertoi, mihin mallisukupolveen auto kuului. Alustanumeron kolmas numero kertoi vuosimallin. Esimerkiksi itselläni oli Kupla, jonka alustanumero alkoi numeroilla 117... Tämä kertoi, että kyseessä oli vuosimalli 1967, vaikka auto oli otetu käyttöön 9.12.1966.

Kupla ei uudistunut kovinkaan perusteellisesti, joten siihen tehtiin vuosittain pieniä muutoksia, joista eri vuosimallit olivat erotettavissa. Nykyisin tuosta tavasta on pitkälle luovuttu, koska automallien elinikä onlyhentynyt. Malli kokee elinaikanaan jonkinlaisen pikku muutoksen, faceliftin, ja sitten sen korvaa uuden sukupolven malli, jolla on joko sama tai eri mallinimi.

Mazda 6 tulee ilmeisesti kokemaan jossakin vaiheessa jonkinlaisen faceliftin, mutta tätä tietoa valmistaja ja myyjät pyrkivät pitämään piilossa mahdollisimman pitkään. Facelift tulee kun on tullakseen. Tuskinpa sopivaa vaihtohetkeä kyttäilemällä saavuttaa kovinkaan tuntuvia taloudellisia etuja. Uusilla versioilla kun on tapana usein myös olla hieman kalliimpia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.