Kysymys:

Olen iltapuhteena, veistotöiden ohessa, miettinyt renkaiden ominaisuuksia. En ymmärrä miten rengas voi olla selkeästi yli- tai aliohjaava, kuten rengastesteistä saa lukea. Jos auto on perusluenteeltaan aliohjaava, niin miten rengas voi muuttaa sen yliohjaavaksi?

Tapio Ketonen:

Ei auton perusluonne tietenkään muutu mihinkään, mutta renkaiden ohjautuvuusominaisuuksissa on eroa. Renkaan runkorakenne vaikuttaa siihen, miten auto reagoi ohjaukseen. Jos rengas ohjautuu laiskasti, rattia pitää kääntää enemmän saman kaartosäteen aikaansaamiseksi. Auton käytös tuntuu siis puskevammalta eli aliohjautuvammalta. Rengastestissä kokeet ajetaan samalla autolla, joten erot johtuvat renkaiden ominaisuuksista.

Oikeastaan samaa asiaa mitataan myös sortokulmalla. Se on kulmaero vanteen suunnan ja auton todellisen kulkusuunnan välillä. Rengas myötää aina kaarrettaessa kuitenkaan varsinaisesti luistamatta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.