Kysymys:

Vielä palatakseni tuohon rengastestiin. Myös uudistunut Blizzak WS-50+ olisi ollut paljon mielenkiintoisempi suomalaisten silmissä kuin kaiken maailman Uniroyalit tai Green Diamondit, puhumattakaan että testataan samaa rengasta kahtena eri kokona.

Jos kerran ruotsalaiset päättävät noinkin typerän kitkarengasvalikoiman mukaanottamisesta, niin ehkäpä TL:n kannattaisi jatkossa tehdä testit itse, että saataisiin mukaan ne vaihtoehdot, joita täällä edes joku ostaa.

Ei ainakaan ammattiliikenteessä toimivana tulisi mieleenkään ostella talvikitkoiksi mitään omituisuuksia.

Tapio Ketonen:

Kyllähän ne testit itse tehdäänkin, mutta voimia yhdistämällä saadaan mukaan enemmän renkaita. Sama näyttää olevan tilanne myös naapurilehdessä, sillä eipä Suomessa jokin AGI rengasmerkkinä ole kovin merkittävä tekijä, mutta Ruotsissa on toisin, joten tuo merkki näyttää naapurin testeissä olevan eräs vakiomerkeistä.

Yhteistyön tärkein etu on se, että testin suuret kustannukset voidaan jakaa, jolloin on mahdollista saada aikaan laajempi ja parempi juttu kumpaankin lehteen. Omin nokkinemme olisimme testanneet vain pelkät nastarenkaat, sillä nastarenkaisiinhan tuli ilman muuta vuoden tärkein uutuus eli Hakkapeliitta 4. Nastarenkaat ajavat kiinnostavuudesssa kitkoista ohi 8-2. Luin juuri Hesarista, että kitkarenkaiden osuus talvirengasmyynnistä oli viime myyntikaudella vain 17 %.

Kitkarenkaiden soveltuvuudesta Suomen talveen voidaan tietenkin olla ainakin kahta eri mieltä. Itse olen sitä mieltä, että ne eivät sovellu - olkoonkin että omassa autossanikin sellaiset sattuvat toistaiseksi olemaan. Mutta tuleehan ajetuksi varovaisemmin!

Saman renkaan testaaminen kahdessa eri koossa ei ole ollenkaan niin typerä ajatus kuin näytät ajattelevan. Erilainen profiili edellyttää myös erilaista runkorakennetta, ja aika usein myös kumiseoksissa voi olla eroja. Tuo erilaisten poikkileikkausprofiilien laajempikin vertaaminen voisi olla aika kiinnostava juttu. Ei suinkaan ole sattumaa, että parasta mahdollista pitoa tarvitsevat rallikuskit käyttävät kisarenkaina korkeaprofiilisia ja kapeita renkaita.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.