Kysymys:

Onkohan yleistymässä oleville täysalumiinimoottoreille odotettavissa yhtä pitkää elinikää kuin valurautaisille? Entä mitä mahtaa vaikuttaa alumiinin rautaan nähden kaksinkertainen lämpölaajeneminen? Onko esim. talviolosuhteissa odotettavissa suhteessa suurempaa kylmäkulutuksen kasvua kuin valurautaisissa?

Tapio Ketonen:

Täysalumiinimoottori ei ole kovin uusi ilmiö. Esimerkiksi S-luokan Mersuissa käytettiin kokonaan alumiinista valmistettuja V8-moottoreista jo mallisarjassa W129, joka esiteltiin syksyllä 1979. Tuo mallien 380 SE ja 500 SE V8-täysalumiinimoottori oli täysin alumiinista, siinä myös sylinterit oli tehty tästä aineesta.

Yleensä alumiinimoottoreissa käytetään valurautaisia sylinteriputkia. Aiemmin ranskalaiset ja mm. Skoda käyttivät alumiinisen lohkon yhteydessä märkiä sylinteriputkia, mutta tästä rakenteesta on luovuttu kalliina ja vika- eli vuotoherkkänä. Valurautaputket on nykyisin usein sijoitettu yhtenäisenä kappaleena, "siamilaisina nelosina" alumiinivalun sisään.

Eipä kai tuo Mersun V8 ollut mikään kovin ongelmallinen moottori, eikä alumiini sinänsä ole mitenkään ongelmallinen materiaali. Moottorien peruskorjaaminen poraamalla eli koneistamalla kuluneet sylinterit suuremmiksi ja asentamalla ylikokoiset männät on nykyisin henkilöautokäytössä harvinaista, että tämän varalta alumiinia ei tarvitse vierastaa. Jos remontti on tarpeen, vaihtokone tulee yleensä edullisemmaksi. Alumiinisten sylinterien koneistaminen ja ennen kaikkea pinnoittaminen peruskorjauksen yhteydessä voisi olla hankalaa.

Lämpölaajeneminen on saatu pysymään aisoissa jo alumiinisissa kansissa, joten se tuskin tuottaa ongelmia. Periaatteessa tietenkin alumiininen sylinteriryhmä johtaa tehokkaammin lämpöä harakoille, mutta tämän vaikutus moottorin lämpenemiseen on marginaalinen. Niinpä kylmäkulutuskaan tuskin on ongelma.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.