Kysymys:

Kuinka paljon suurempi vierinvastus lisää bensan kulutusta? Onko siihen jokin laskukaava? Esim Tuulilasin viime vuoden talvirengastestissä kitkarenkaitten paras vierinvastus on Pirellillä (1,1) ja Nokialla vain (0,78).

Olen kuullut väitettävän ns. "varmalta taholta", että 0,1:n suuruinen ero lisää bensan kulutusta 80 km:n nopeudessa n. 1 - 1,5 desilitraa/100km. Kun arvioidaan, että renkailla ajetaan 40000 km, niin ero bensan kulutuksessa on huikeat 120-180 litraa, joka nykyrahassa on peräti 140-210 euroa!! Onko tämä totta?

Jos laskelma on edes suunnilleen oikea, niin vierinvastus pitänee ottaa huomioon renkaita ostettaessa paljon paremmin. Kun kustannuksia laskee, voi lopputulos ollakin se, että kallein rengas onkin lopulta selvästi halvin! Onko vierinvastuksen mittauksissa jokin yleinen standardi eri autolehdillä - ovatko siis eri lehtien mittaukset keskenään vertailukelpoisia?

Tapio Ketonen:

Vierinvastuksen ja kulutuksen yhteys on suunnilleen sellainen, että 4-5 % pienempi vierinvastus vähentää kulutusta yhden prosentin. Noiden mainittujen renkaiden vierinvastusten ero on 29 %, joten tämän perusteella kulutuseron pitäisi olla 6-7 % prosentin luokkaa.

Jos auto kuluttaa 8 l/100 km, tuo tekisi vähän alle tai yli 0,5 l/100 km. 40 000 km matkalla siis kyseessä on 200 l bensaa, hinta 1,25 euroa litralta eli 250 euroa. Tuntuva summa!

Mittarummulla mitattu vierinvastus on kuitenkin laboratoriomittaus, ja se on kyllä hyvin toistettavissa. Yhteys käytäntöön voi kuitenkin olla huono, sillä mittaus tehdään renkaan pyöriessä aivan suoraan. Vierinvastus muuttuu, jos auton suuntaa muutetaan, tuolloin rengas alkaa aina sortaa, ja tämä muuttaa vastusta.

Käytännön erot siis jäävät tuota paljon vähäisemmiksi. Olemme joskus kesärengastesteissä mitanneet vierinvastuksia kulutusmittarin avulla. Tämä on kuitenkin ison talvirengastestin yhteydessä erittäin vaikeasti toteutettavissa, joten se on jäänyt toistaiseksi tekemättä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.