Kysymys:

Kun ilmat rupeavat kylmenemään huomaan että Audi A6 (2.8) lämpömittari ei nouse normaalitasoon. Voiko kyseessä olla viallinen termostaatti tai anturi? Viime talvena sama ongelma, kesällä ei.

Tässä mallissa osan vaihto on aika ongelmallinen, pitäisi irroittaa jakohihna. Mitä vahinkoa moottorille tapahtuu jos ajaa viallisella termostaatilla, muuta kuin että kopissa voi joskus olla viileää?

Tapio Ketonen:

Mitä ilmeisimmin vika on termostaatissa. Talvella lämpöä karkaa paitsi moottorin ulkopinnoilta myös lämmityslaitteen kautta sisään. Tällöin pienikin vuoto saa koneen pysymään viileämpänä. Sehän noissa korjauksissa on ongelmana, että pitää irrottaa osia. Nesteetkin pitää laskea pois. Mutta vaihtamatta se tuskin kuntoon tulee.

Voi myös olla, että termostaatti toimii kunnolla, mutta lämmityslaite jäähdyttää niin tehokkaasti, että lämpötila ei jaksa nusta korkeammaksi. Kokeile, onko jäähdyttimelle tuleva ylempi vesiletku kuuma, Jos on, termostaatti vuotaa.

Jos ajetaan viallisella termostaatilla, pahin ongelma on, että autossa on kylmä. Myös kulutus on suurempi, päästöjä tulee enemmän ja moottori kuluu nopeammin. Kyllä se termostaatti kannattaa vaihtaa. Vie auto korjaamolle, se on viisainta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.