Kysymys:

Ostin 1,5 vuotta sitten Volvo V40 2.0 1998 saksasta. Autolla on nyt ajettu 90 tkm ja kaikki viittaa siihen, että se pitää paikkansa (mm. puristukset 13,5 kaikissa sylintereissä). Olen ollut tyytyväinen autoon ja päättänyt pitää sen perheen toisena autonan pitkään. kannattaako auto ruostesuojata ja mitä eroa eri ruostesuojauksissa on (dinitrol, tectyl, ...)?

Tapio Ketonen:

Riippumatta siitä, pitävätkö kilometrit paikkansa noinkin nuori auto kannattaa suojata. Suojaus pitää kuitenkin tehdä hieman eri tavalla kuin aivan uuteen autoon. On todennäköistä, että jossakin kohdassa alustassa on jo ruosteen alkua, etenkin koska olet viivytellyt noinkin pitkään ja ajanut näissä Suomen hankalissa olosuhteissa.

Ruosteiset kohdat pitäisi ensiksi harjata teräsharjalla puhtaiksi irtoruosteesta, ja irronneet tai huonosti kiinni olevat alustamassat pitäisi raaputtaa kokonaan pois. Sitten nämä kohdat pitäisi ensiksi käsitellä ohuella kotelosuoja-aineella. Se tunkeutuu ruosteen läpi ja antaa paremman suojan kuin tavallinen pohjaan ruiskutettava paksu suojamassa. Paksu massa ei kiinnity kunnolla ruosteiseen pintaan, joten ruoste pääsee muhimaan rauhassa sen alla.

On aivan yhdentekevää, millä noista aineista auto suojataan. Aineet ovat likimain yhtä hyviä. Ero syntyy siitä, miten työ tehdään. Jos alustaa ei pestä ja kuivata kunnolla, ja jos ruosteisia kohtia ei käsitellä oikein puhumattakaan siitä, että joitakin kohtia jätetään kokonaan käsittelemättä, homma menee pieleen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.