Kysymys:

Nissanin nykyisestä 1.8 litraisesta QG18DE koneesta löytyy heppoja 116hv/5600r/min. Japanissa täysin samalla koodimerkinnällä varustettu kone tuottaa 125 heppaa samaisella kierrosnopeudella. Onko tuo ero selitettävissä pelkästään Japanin korkeampi oktaanisella bensalla?

Tapio Ketonen:

Euroopasssa käytetään virallisina tehoyksiköinä ainoastaan kilowatteja (kW). Tuo 116 hv vastaa siis virallisissa yksiköissä tehoa 85 kW.

Ilmoitetut moottoritehot määräytyvät usein suurten autoilumaiden vero- tai vakuutusportaiden mukaan. Saksan vakuutusmaksuluokat määräytyvät tehon perusteella, ja tuo 85 kW on eräs yleinen teholuokka. Tällä on toki varjopuolensakin, nyt helposti valmistajat kilvoittelevat sillä, kuka tekee tehokkaimman 85-kilowattisen! Tätä vastaan on kuitenkin olemassa myös määräykset siitä, miten paljon todellinen ja ilmoitettu teho saavat heittää. Nykyaikaisen moottorin teho on varsin helposti säädettävissä halutuksi moottorinohjauselektroniikan ohjelmoinnilla.

Tähän tehoeroon toki on olemassa toinenkin selitys. Japanissa tehot mitataan eri tavalla eli eri normien mukaisesti kuin Euroopassa. Kautta linjan Japanissa ilmoitettavat tehot ovat korkeampia.

Kolmaskin selitys löytyy. Koska Japanissa suurin sallittu ajonopeus on 100 km/h, ja autojen suurin nopeus pitää teknisesti rajoittaa arvoon 180 km/h, auton moottorista voidaan aika turvallisesti puristaa tehoa enemmänkin. On äärimmäisen epätodennäköistä, että kukaan voisi ottaa tuota täyttä tehoa irti moottorista pitempään kuin muutaman sekunnin ajan. Niinpä moottorin rasitukset jäävät niin vähäisiksi, että kestävyys ei ole ongelma.

Euroopassa tilanne on toinen. Joku voi todellakin mennä Saksassa moottoritielle ja periatteessa ajaa siellä talla tiskissä vaikkapa tunnin ajan. Jos koneesta on otettu enemmän tehoa kuin sen voitelu- ja jäähdytysjärjestelmät sietävät, moottorin kyljestä voi tulla musta rauta kurkistamaan, miltä ulkomaailmassa näyttää!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.