Kysymys:

mieltäni on kauan vaivannut tällainen juttu; paljon puhutaan miten bensaa kuluu enemmän talvella kuin kesällä varsinkin kun seuraa mittarilukemaa. Talvella tankkauksen väli on kilometreissä lyhempi kuin kesällä.

Mistä tuo mittariluku otetaan, pyörivästä pyörästä vai jostain muusta? Kun seuraa talvella auton pyörän käyttäytymistä niin sehän sutii lähes aina kun lähtee lumella tai jäällä liikkeelle, eikö tästä paikalla pyörimisestä kerry matkaa lisää.

Tapio Ketonen:

Talvella bensaa kuluu ihan oikeasti enemmän, koska energiaa kuluu lämmittämiseen. Se on vähän sama juttu kuin kotona pirtissä. Tammikuussa palaa halkoja enemmän kuin heinäkuussa. Yleensä kun heinäkuussa on lämmittämättäkin riittävän lämmintä.

Pakkasella lämpöä karkaa hukkateille, ja myös renkaiden vierinvastus sekä voimansiirron häviöt ovat suurempia.

Matkamittarin matkatieto otetaan yleensä vetopyörästöstä. Riippuu tietenkin kuskista, miten paljon pyörät sutivat tyhjää liikkellelähdössä. Kyllähän pyörät saa lyömään tyhjää kuivalla asfaltillakin.

Käytännössä normaalin kuskin ajaessa pieni pyörähdys lisää matkaa ehkä metrin verran, joten sillä ei ole merkitystä. Suurempi merkitys on matkamittarin virheellä. Se on yleensä prosentin-parin suuruusluokkaa. Sutiminen ei helposti näy kulutuslukemissa, sillä vaikka matkamittarin lukema kasvaa, eivät pyörät pyöri ilman polttonesteen palamista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.