Kysymys:

Sanohan puolueeton (ja mielellään oikea) vastaus nykyauton alustamassauksen tarpeellisuudesta. Autoni on tosin jo vanhahko, vm.2000 Ford Mondeo.Kysyin massauksen hintaa kahdesta alan liikkeestä,ja toiseessa liikkeessä alusta vieläpä tutkittiin ja todettiin ettei vaurioita ollut, ja alustamassaus kannattaa tehdä.Myös toinen liike suositteli autoni massausta.

Kun autolla on ajettu vasta 48tkm, niin aion pitää sitä vielä muutaman vuoden, joten massausasia askarruttaa. Nimittäin kysyttyäni asiaa Ford-liikkeestä massausta ei kuulemma pitäisi tehdä ollenkaan! (mahdollinen koritakuun raukeaminen?).

Tapio Ketonen:

Älä missään nimessä massaa alustaa, teetä ruosteenestokäsittely! Se kattaa paljon muutakin kuin pelkän massaamisen. Sinänsä ruosteenestokäsittely pitäisi uudelleen määrätä lailla autoille pakolliseksi. Tehtaan tekemä käsittely on monissa autoissa, esimerkiksi Fordeissa jokseenkin ala-arvoinen.

On luonnollista, että uusia autoja myyvän liikkeen edustajat suhtautuvat kielteisesti ruosteenestoon. Heidän etunsa olisi, että autot ruostuisivat mahdollisimman nopeasti.

Sinänsä autojen puhkiruostumattomuustakuu on sellainen takuu, että sillä ei ole juuri mitään merkitystä. Sen raukeamisella pelottelemisesta ei kannata välittää. Se korvaa ainoastaan sisältä ulospäin tapahtuneen puhkiruostumisen. Jos maalipintaan on tullut kolhu ja ruostuminen alkaa siitä, takuu ei korvaa. Ja ehyt kotelorakenne ruostuu sisältäpäin äärimmäisen harvoin.

Sitäpaitsi, koritakuun raukeamiselle ei kovin helposti löydy sellaista perustetta, että se pitäisi lakituvassa. Jos ruoste on alkanut ruiskutusreiästä, silloin vastuussa on reiän tekijä.

Kun kyseessä on noinkin vanha auto, pohja pitää ennen käsittelyä tutkia hyvin. Jos jossakin kohtaa on vauriota, irronnut suojamassa pitää raapia pois,samoin mahdollinen ruoste. Vauriokohtiin pitää ruiskuttaa ensin ohutta tai jopa ohennettua kotelosuoja-ainetta, mieluusti vaikka pariin-kolmeen kertaan. Vasta tämän jonkin aikaa kuivahdettua kannattaa ruiskuttaa pakua suojamassaa.

Erittäin tärkeätä on myös, että koteloihin ruiskutetaan kotelosuoja-ainetta. Tehtaalla tehdyssä käsittelyssä niihin on ruiskutettu ainetta säästeliäästi jos lainkaan. Suoja-ainekerrros hidastaa ratkaisevasti ruosteen etenemistä kotelorakenteissa. Auto saa ruosteenetstokäsittelyllä helposti 3-5 vuotta enemmän käyttöikää, eli korin todennäköinen käyttöikä kasvaa 12-15 vuodesta 15-20 vuoteen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.