Kysymys:

Mihin perustuu se, että bensiinimoottorin jarrutehostimen toimimiseen riittää alipaineletku imusarjasta, mutta dieselissä ei enää riitäkään vaan pitää käyttää erillistä alipainepumppua?

Tapio Ketonen:

Bensiinimoottorin tehoa säädetään kuristamalla moottorin ilmansaantia kaasuläpällä. Niinpä imusarjassa vallitsee miltei aina voimakas alipaine. Dieselin teho säädetään ruiskutuksen määrällä, moottori saa imeä ilmaa sisäänsä niin paljon kuin se pystyy. Niinpä imusarjassa ei ole mainittavasti alipainetta, joten tehostimen tarvitsema alipaine on saatava aikaan erillisellä pumpulla.

BMW:n Valvetronic-moottorissakaan ei voida käyttää imusarjaa alipaineen lähteenä. Siinähän moottorin saaman ilman ja polttoaineseoksen määrää säädetään imuventtiilien avautumisella, Imusarjassa ei ole kasuläppää lainkaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.