Kysymys:

Mitä mieltä olet nykyisten uusien autojen ajovalojen pesimistä ja siitä, että ovatko ne sittenkään niin tarpeelliset? Aika monesta autosta ne puuttuvat ja ne saa lisävarusteena (lisähintaan tietysti).

Sen mitä olen autolla ajanut kohta parikymmentä vuotta, niin ainakaan painepesurimalliset eivät mielestäni ole hintansa väärtit, sillä jos ne toimivat ainoastaan valoasennossa (kuten niiden oikeaoppisesti pitäisikin toimia säästäen kallista pesunestettä) kuivuu kura lamppuun päiväaikaan, ja se ei sitten kovin helposti lähdekään irti pelkällä pesusuuttimella? Eli lamput on joka tapauksessa pestävä käsin.

Joskus testasitte (olisko ollut -80 luvulla?) eri automallien lampunpesimiä. Olisiko nykyään samantapaisen testin paikka vai ovatko pesimet sittekään niin tarpeelliset edes testaamisen kannalta?

Tapio Ketonen:

Pesimet ovat väliaikaisesti poistumassa, mutta ne palaavat piakkoin. Ne näet ovat pakolliset kaas§upurkausvalojen yhteydessä. Niinikään ajovalojen automaattinen korkeussäätö on xenonien kanssa pakollinen.

Xenon-valot tulevat epäilemättä yleistymään merkittävästi aivan muutaman vuoden kuluessa. Niiden elitistisyys alkaa häipyä ja hinta laskee, joten niistä tulee vakiovaruste yhä halvemman luokan autoihin. Aivan samoin kävi aikoinaan halogeenivaloille.

Painepesimet ovat ainoa mahdollisuus nykyisille muovipintaisille ajovaloille, pyyhkimet hankaavat muovin naarmuille alta aikayksikön. Painepesimien teho kiinni palaneeseen kuraan on olematon, kuten sanoit. Huonolla kelillä pesunestekulut saattavat nousta lähelle polttonestekuluja, jos painepesimiä käytetään oikein ahkerasti.

Siiitä testistä on yli 20 vuotta, Opel Ascona oli vielä silloin takavetoinen. Emme ole ajatelleet tehdä uutta testiä tästä aiheesta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.