Kysymys:

Uusi automme on SKODA FABIA COMBI LIFE 1.4 16V 74kw. Huomasin esitteestä ko.koneen tiedoista että oktaani suositus on 98/95, johon lisäksi mainitaan että matalaoktaanisemman polttoaineen käyttö voi vaikuttaa suorituskykyyn.

Tarkoitetaanko tällä siis vielä 95 oktaanista matalaoktaanisempaa vai onko kysymys siitä että 98 oktaanisella ajaessa auto on suorituskykyisempi? Onko Tuulilasi tehnyt mahdollisesti kokeiluja tällä moottorilla 98/95 oktaanien eroista käytännössä?

Tapio Ketonen:

Useimmissa nykyautoissa on nakutustunnistin, joka ohjaa tarvittaessa moottorin toimintaa. Nakutuksen ilmetessä moottorin antamaa tehoa rajoitetaan, ja sytytystä siirretään myöhemmälle. Näillä keinoilla lämpötila palotilassa laskee, ja se hillitsee nakutusta. Nakutus tarkoittaa, että bensan ja ilman seos syttyy ennen kipinää puristuksen ja kuumuuden vaikutuksesta.

Skodan ja vastaavien Volkkarien moottori on suunniteltu antamaan suurimman tehonsa 98-oktaanisella. Jos käytetään 95-oktaanista, nakutuksenesto saattaa puuttua peliin etenkin raskaasti kuormitettaessa. Jos mennään Saksaan ja ostetaan sieltä saatavaa 91-oktaanista, nakutuksenesto puuttuu peliin jo paljon raskaammin. Tätä ei edes suositella käytettäväksi koneessa.

Suomen oloissa ero 98- ja 95-oktaanisen välillä on pieni tai kerrassaan olematon. Meidän nopeuksillamme moottoria ei voida kuormittaa yhtä raskaasti kuin Saksan moottoriteillä. Tehoakaan ei tarvita paljon, ja hetkellisestihän 95-oktaanisellakin sitä saa miltei yhtä paljon kuin 98:lla. Sinänsä bensoissa ei ole tehoeroja, mutta nakutuksen estäminen vaikuttaa asiaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.