Kysymys:

Alkuun kiitos Ketoselle hyvästä palstasta.

Oma kysymykseni liittyy vastikään ostamaani autoon. (Ford Fiesta -88) Autoni on ensimmäinen minulle ja siksi hyvin vaatimaton. Aikaisemmin olen ajanut opiskelijoille tyypillisellä ns. "isi-liising- autolla" ja siten aikalailla uudemmilla autoilla. Tahtoisinkin tietää kuinka taloudellinen ajaminen eroaa ruisku- ja kaasutinmoottoreilla? Ruiskullahan riittää kun jalan ottaa kaasulta pois niin bensansyöttö katkeaa mutta kuinka tulisi toimia kaasutinauton kanssa?

Tapio Ketonen:

Ei se eroa millään tavalla. Taloudellinen ajaminen perustuu siihen, että vältetään tarpeettomia jarrutuksia ja kiihdytyksiä, eli ajetaan mahdollisimman tasaisesti ja ennakoivasti. Jarruttaminen muuttaa auton liike-energiaa lämmöksi ja siinä sivussa jarrupalojen kitkamateriaalia jarrupölyksi. Se haaskatt liike-energia on taas hankittava jostakin eli käytännössä polttonesteestä. Jatkuva jarrutelu ja kiihdyttely lisää energian kulutusta ja siis kulutusta.

Suihkutusmoottorilla varustetuissa autoissa bensan syöttö kytkeytyy kokonaan pois moottorijarrutuksessa, mikäli kierrokse ovat yli asetetun rajan, monissa autoissa se on 1500 r/min. Mutta tällä ei ole kulutukseen havaittavaa vaikutusta. Moottorijarrutus on suomalaisissa olosuhteissa hyvin hetkellistä. Menohan siinä loppuu, jos moottorilla jarrutetaan. Suurimman osan ajoajasta sittenkin painetaan kaasua. Ei kaasutinkonekaan moottorijarrutuksessa kuluta montaa tippaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.