Kysymys:

Kerropa,mitä tehdä,kun ostin Opel Vectran 2001,ja puoli vuotta oston jälkeen alkoi oikein vikojen suma.Miksi esimerkiksi,siihen on vaihdettu jarrulevyt 5 kertaa,ja syytä eivät tiedä?
Vaihdetaan vaan aina uudet.Paha ajaa kun jarrutus vaiheessa koko ohjaus pyörä tärisee .Sitten siihen on vaidettu ilmatyyny .(moottorin)se on vuotanut öljyä,vaihdettu tiivisteet,ilmastointiputkiantaa resonanssia,Vaihteet tosi hankalat,Peruutusvaihde ei mene aina päälle,vasta useamman kerran jälkeen,selkäosa istuimesta purettu kovan narinan vuoksi kaksi kertaa.Takaluukku säädetty uudelleen.Keltainen varoitusvalo vilkkuu aina vähän väliä,ja tähän eivät osaa sanoa mitään.Odotellaan kuulemma suurempaa vikaa joka jättää tiedostoon vikamäärityksen.Tulpat vaihdettu,auto ei lähtenyt käyntiin yksi aamuollenkaan,olikesäkin,
Ja nyt olen kurkkua myöten täynnä uutta autoa,johon Auto liike,ettäoutoa,mutta eimahda mitään..Mitä teen,ei edes käytettyä autoa saa myydä noin huonona.

Tapio Ketonen:

Vaikuttaisi vähän siltä, että korjaamolla autosi on annettu poropeukaloiden kynsiin, jotka joko eivät halua tai eivät osaa etsiä vikaa. Esimerkiksi vaihteiden huono kytkeytyminen viittaisi siirtomekanismin väärään säätöön ja jatkuva tärinä jarrutuksissa siihen, että pyörien tuennassa tai ohjausnivelissä saattaisi olla väljää. Mutta ei tilanne sentään ole aivan toivoton.

Jos kyseessä on olut uusi auto, myyjän velvollisuus on laittaa auto kuntoon, ja jos se ei onnistu, viime kädessä kauppa voidaan perua. Myös auton vaihtaminen toiseen on eräs vaihtoehto, tosin Vectran kohdalla se lienee hankalaa, koska malli on vaihtunut ja uusi malli on ratkaisevasti kalliimpi.

Nuo elektroniikan varoitusvalon kummittelut tosin näyttävät olevan osa Vectran normaalia toimintaa, aikanaan Kestotestissämme olleessa autossa esiintyi samaa ilmiötä. Syy jäi silloinkin selvittämättä. Valitettavasti tuollaisen vian löytäminen on liki mahdotonta.

Ota yhteyttä myyjäliikkeen toimitusjohtajaan ja keskustele hänen kanssaan rauhallisesti ongelmista. Kiivastuminen ei auta ketään. Elleivät asiat selviä, voit ottaa yhteyttä maahantuojaan eli Opel Oy:hyn, puhelin (09) 615 881. Ellei tämäkään auta, lähetä sähköpostia minulle. Kysellään sitten asiaa hieman julkisemmin.

Voit ottaa myös asiasta yhteyttä kotipaikkakuntasi kuluttajaneuvojaan. Ongelmana vain on, että kuluttajansuojaan vetoaminen on erittäin hidas tapa ratkaista asioita.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.