Kysymys:

Mikä mahtaa vaivata Camryani(1992 2.2 Autom.). Auto vapisee nopeudessa 60-90km/h vedätettäessä. Vapinaan ei vaikuta kierrokset eikä se millä vaihteella ajetaan. Hiljaisemmissa nopeuksissa sitä ei juuri tunnu paitsi ehkä hieman oikealle voimakkaasti kaarreettaessa, eikä myöskään juurikaan kovemmissa nopeuksissa(ehkä hieman 140km/h).

Vaiva alkoi pikkuhiljaa esiintymään sen jälkeen kun siihen vaihdettiin ulompi oikeanpuoleinen vetonivel. Sitä tietenkin heti epäiltiin ja siihen vaihdettiin uusi, muttei vaikuttanut mitenkään.

Voisiko sisempi vetonivel oireilla näin. Se on kolimiosainen(tripodi). Sen kuppiin lisättiin rasvaa, joka näyttää erilaiselta kuin vanha. Se on jäykemmänoloista mustaa vaseliinia, kun taas alkuperäinen oli ruskeaa ja löysää. Uskon että samaan vaivaan liittyy ilmiö, joka tulee esiin pidempää matkaa ajettaessa n.100 km:n jälkeen. Eli auto alkoi samantyyppisesti vapista/täristä etupäästään, mutta voimakkaammin tuosta kuudestakympistä ylöspäin, mutta ei hävinnytkään kovemmassa nopeudessa, vapinaan liittyi myös mekaanisen kuuloinen ääntely(ropsotus vedätettäessä). Ja vapinaa esiintyi myös hieman moottorijarrutuksessa.

Kovemmissa nopeuksissa ilmenevä vapina/ropsotus saattoi yhtäkkiä loppua hetkeksi(ilm. hieman kaarrettaessa ja sen jälkeen hetken myös suoralla), jatkaen taas rops-roops-rooops-roooooo. Moottori havaintojeni mukaan kuitenkin veti tasaisesti, mutta etupää vapisi havaittavasti. Muutaman tunnin paikallanolon jälkeen tämä ilmiö oli taas hävinnyt. 60-90 nopeudessa tuntuu joka tilanteessa vedätettäessä, myös kylmänä, mutta ei juurikaan ääntele. Autolla on ajettu 400tkm.

Tapio Ketonen:

Kun autolla on ajettu noinkin paljon, vika lienee ilman muuta sisänivelissä. Vetoakselin sisänivelet ovat se ainoa paikka, joka päästää vetoakselin pituuden muuttumaan, kun vetopyörästön ja etupyörän välinen etäisyys muuttuu. Nuo sisänivelen kolmisakaraisen sisäosan päihin neulalaakeroidut rullat liukuvat tarpeen mukaan ulko-osaan työstetyissä urissa.

Ilmeisesti noihin uriin on kulunut kolot, jotka estävät vetoakselia liikkumasta kuten pitäisi. Tämä aiheuttaa kuvaamaasi täristystä.

Meillä oli jokunen vuosi sitten käytetty Saab 900, jossa oli juuri tuo samainen vaiva. Saabissa vika saatiin kätevästi korjattua siten, että vaihdoimme sisänivelten nivelkupit keskenään, vasemmalta oikealle ja päinvastoin. Saabissa kun osat ovat symmetriset. Nivelkuppiin kuluu kolo lähinnä vedätettäessä, joten käännetyissä kupeissa kolo oli moottorijarrutuksen puolella, eikä se haitannut lainkaan.

Näin näppärästi ongelma tuskin ratkeaa Camryssa. Sama ongelma tulee esiin Fordeissa, Focuksessa ja Mondeossa, joissa sisänivelten huono suojaus saa nivelet kulumaan loppuun jo jopa 50 000 km ajossa. Fordien tapaan Camryssakin nuo nivelkupit lienevät epäsymmetriset, joten ainoa keino lienee poiketa Toyota-liikkeen varaosatiskillä. Valitettavasti se tuskin on aivan halpaa, mutta lohdutukseksi voisi sanoa, että eipä tuo tee kovin paljon ajettua kilometriä kohti!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.