Kysymys:

Onko maailmalla selvitetty vanhojen "turvallisten autojen" Saab 900 sarja ja Volvon 240 sarja turvallisuutta nykykriteerein?

Olette joskus kauan sitten koeajaneet Saab 900 yksikaasutinmallin, mikä lie ollut silloin kulutus eri tilanteissa.

Tapio Ketonen:

Kyllä kai asia on niin, että vanhojen ruotsinrautojen turvallisuus perustui ennen kaikkea tukevaan rakenteeseen. Hirvikolareissa ne ilmeisesti vieläkin päihittävät monet keskieurooppalaiset, koska törmäys hirveen ei ole Saksassakaan samalla lailla ilmeinen riski kuten Pohjoismaissa, eikä sitä ole sisällytetty mihinkään yleisiin törmäyskokeisiinkaan.

Sen sijaan vaikkapa EuroNCAP-törmäyskokeessa ne tuskin pärjäisivät, sillä menestys tuossa kokeessa edellyttää turvavyökiristimiä, turvatyynyjä ja ehkäpä muitakin nykyaikaisia rakenteita. Vaikka nuo olivatkin aikanaan hyviä ja turvallisia autoja, niiden rakenteet on kuitenkin suunniteltu jo yli 30 vuotta sitten. Vaikka autoja kehitettiinkin kiitettävästi, tekniikka on kuitenkin tuona aikana edennyt valtavasti.

Yksikaasuttiminen Saab oli jonkin verran janoinen mutta ennen kaikkea laiska. Kahdella kaasuttimella se oli parempi, mutta saastepykälät veivät toisen kaasuttimen jo varsin varhaisessa vaiheessa. Suihkutusmalli sen sijaan liikkui aivan mukavasti ja oli myös taloudellisempi.Sen kulutus saattoi jopa jäädä reilun yhdeksän litran pintaan, kun muistini mukaan kaasutinmallista meni kymppi sadalla aika ketterästi. Numerossa 11/80 julkaistussa testissä (tuolloin koeajo) keskimääräinen kulutus oli 11,1 l/100 km. Maantieajossa paloi vähän yli kymmenen litraa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.