Kysymys:

Kerropa, kannattaako vuoden 2000 Fiat Bravo 80 SX:ssä paina myös kytkin pohjaan vai nostaa pelkästään jalka kaasulta, jos haluaa säästää bensaa alamäessä.
Minulle väitettiin kyseisen auton merkkihuollossa, että sähköflektin kuuluu sammua, kun auton sammuttaa, vaikka flekti olisi ollut päällää autoa sammutettaessa. Pitääkö paikkansa?

Tapio Ketonen:

Kytkin pohjassa ei kannata ajella pitkään, se kuluttaa kytkimen painelaakeria. Jos nostaa jalan kaasulta, moottori alkaa jarruttaa, ja ellei vauhtia ole tarvis hillitä, siitä on vain haittaa. Moottorijarrutuksessa nykyiset autot eivät saa bensaa moottoriin lainkaan, joten se on kyllä hyvä säästökeino.

Kaikkiaan säästön hakeminen vapaalla rullailemalla ei mielestäni kannata. On paljon järkevämpää säästää ajamalla joustavaa ja ennakoivaa ajotapaa käyttäen. Eli jos on jo tiedossa, että seuraaviin liikennevaloihin pitää pysähtyä, kannattaa kaasua keventää sopivasti. Mukavasti hiljentämällä voi käydä niinkin, että valot vaihtuvat vihreiksi, jolloin vältetään pysähtyminen, joka vie bensaa.

Joissakin flekti jää pörisemään auton virran katkaisun jälkeenkin, joissakin ei. Enpä nyt tiedä, kumpaan ryhmään Bravo kuuluu, ilmeisesti jälkimmäiseen. En oikein ymmärrä, miksi sen pitäisi pyöriä auton seistessä. Uutta lämpöä ei synny ja vanhakin haihtuu taivaan tuuliin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.