Kysymys:

Kitkarenkaan käyttäjänä minua askarruttaa kysymys, antaako ylileveä kitkarengas paremman pidon = leveämpi kitkapinta?

Ajan pääasiassa Helsingissä ja vähän maantieajoa! Voisin kuvitella että taas lumen päälle rengas nousee herkemmin?

Tapio Ketonen:

Periaatteessa pidon kannalta ei ole merkitystä, kuinka suuri kosketuspinta on - näin siis teoriassa. Käytännössä pitävissä oloissa leveä rengas antanee paremman pidon, koska sivuvoimat vääntävät kulutuspinnan muotoa vähemmän. Vastaavasti sitten luisto alkaa rajummin ja äkkinäisemmin. Jääkelillä tuollakaan ei ole merkitystä, käytännössä leveän renkaan vaatima jäykempi runkorakenne tekee renkaasta terävämmin ohjautuvan. Tämä taas saa renkaan menettämään pitonsa herkemmin.

Renkaan leveydestä on haittaa myös lumella ja sohjokelillä, koska se tosiaan nousee etenkin sohjon päälle herkemmin. Ja tietenki leveä rengas on epämukavampi ,koska matalan ilmatilan takia se ottee pienetkin epätasaisuudet herkemmin. Mutta mitäpä turhamainen suomalainen autoilija ei kärsisi mielestään paremman ulkonäön takia!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.