Kysymys:

Heinäkuun 02 tuulilasin kuukauden shokki jutussa oli Mazda joutunut kolariin takapyörän poikittaistukivarsien irrottua, onkohan jostain saatavissa tietoa mikä aiheutti tukivarsien irtoamisen, oliko ruoste raiskannut ne poikki vai oliko esim. tukivarret takapalkkiin kiinnittävä pultti katkennut?
Ko. mallissahan muistaakseni takapyörien aurauskulmat säädetään juuri poikittaistukien kiinnityspisteessä olevaa epäkeskolevyä pyörittämällä, lieneekö pultti sitten jäänyt kiristämättä säädön jälkeen?
Ajelen itse vm.-90 323:lla ja siinä on toisenlainen aurauksensäätömenetelmä takapyörille kuin ko. jutun vm.-86 323:ssa.

Tapio Ketonen:

Poikittaiset tukivarret olivat katkenneet. Siitä, kumpi eli etummainen vai takimmainen oli katkennut ensiksi, ei tutkijalautakunnallakaan vielä ollut varmaa käsitystä. Jos takimmainen tukivarsi katkeaa, auton käytös muuttuu epämääräiseksi, mutta jos etummainen katkeaa, pyörä ei kauan kulje suoraan vaan kääntyy poikittain, ja silloin mennään. Mutta jos pyörä on pitkään vain etummaisen tukivarren varassa, vemputus voi väsyttää senkin.

Vahvasti näytti siltä, että kyseessä oli tukivarren ruostuminen, ei pultin katkeaminen. Tutkijoiden ottamista valokuvista asia ei täysin selvinnyt, mutta loppuraportissa asia sitten aikanaan tullee selväksi.

Tämä tapaus osoitti jälleen kerran selvästi sen, että takapyörien osuus auton tiellä pitämisessä on ratkaiseva. Hankalaahan etupyöränkin irtoaminen on, mutta auton hallinnan menettäminen ei ole yhtä täydellistä kuin takapyörän karatessa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.