Kysymys:

"Kuukauden käytetty" juttuja lukiessa on kiinnittänyt huomiota maininnat vääristä takapyörien auraskulmista useissa melko uusissa autoissa. Melko paha ongelma, jos ei ole minkäänlaista säätömahdollisuutta.

Luulisi, että autoa täytyy kolhia ihan tunteella, että kulmat menevät pieleen. Vai onko rakenteet mitoitettu liian heikoiksi, kuten B11 Sunnyssä (ja 100A:ssa). Sunnyssani matkustajat tulivat merisairaiksi liukkaalla tiellä ajettaessa. Koska perä kulki omia latujaan pienimpienkin urien ja kallistusten mukaan. Onneksi pääsin autosta eroon...

Taitaa olla kallista lystiä laittaa melkein uusi auto kuntoon akselisto vaihtamalla, jos takapyörät harittaa minne sattuu. Eikä ne renkaatkaan ilmaisia ole jos meinaa ongelman kiertää renkaita kierrättämällä. Taitaa olla turvallisinta ostaa auto jossa on takapyörien kulmat säädettävissä?

Tapio Ketonen:

Ei takapään kulmien pieleen saaminen ole kovinkaan vaikeaa. Siihen voi riittää yksi luisteleminen kadun reunuskiveen. Nykyisin yhä useammissa autoissa takapään kulmia voidaan säätää. Jos autossa on vanha ja sinänsä hyväksi havaittu yhdysheiluriakseli, silloin säätäminen ei onnistu kuin prässillä. Mutta se taas on helppo irrottaa ja vaikkapa oikaista sillä prässillä.

Jos autossa on erilliset tukivarret takana eikä siltikään säätömahsdollisuuksia, silloin ilmeisesti kiinnityspisteet ovat siirtyneet. Ne voidaan vetää paikoilleen korinoikaisulaitteilla tai muilla riittävän väkivaltaisilla keinoilla, joten kyllähän pyöräkulmat kohdalleen saadaan. Kyseinen homma on kuitenkin jo vähän "isompaa työtä", sitä ei tehdä huollossa vaan peltiverstaan puolella.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.