Kysymys:

Mitä tarkoittaa vanteiden OFFSET tai ET-lukema ? Jos rekisteriotteessa kerrotaan 6,5x15-vanteelle lukemaksi ET 50, voiko käyttää ET45-renkaita ?

Ja vielä: kuinka välttämätön on pulttien kiristys pyörien vaihdon jälkeen 100-200 km:n kuluttua ? Ja riittääkö momenttiarvioksi käsivoiman momentti ?

Tapio Ketonen:

Offset eli ET-lukema on se millimäärä, jonka vanteen asennustaso ja vanteen keskilinja poikkeavat toisistaan. Yleensä vanteen keskiö tulee varsin paljon ulospäin keskilinjasta, jotta etupyörien olka-akselilinjan eli kääntölinjan jatke saataisiin osumaan tien pintaan joko renkaan keskilinjan kohdalla tai yleisimmin hieman sen ulkopuolella. Tämä on etenkin etuvetoisessa tarpeen, jotta ohjaus ei vetelisi.

Alumiini on terästä huonompi materiaali vanteisiin siinä mielessä, että se ei ole teräksen tavoin kimmoisaa, sillä ei ole myötörajaa. Niinpä pulttienkin kiristäminen on tarkkaa hommaa. Alumiinivanteiden pultit pitäisi aina kiristää momenttiavaimella. Joillakin on käsissään hyvä tuntuma, joten sopivalla työkalulla he saavat varmaan pultit sopivan kireiksi. Kaikilta tuo ei kuitenkaan onnistu, joten momenttiavain on parempi ratkaisu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.