Kysymys:

Usein autotesteissä kerrotaan eri vaihteidden välitykset havainnollisesti vertailunopeuksina 1000 kierroksella. Mutta jos taulukosta löytyvät vaihteiston ja vetopyörästön välitykset, miten lasketaan nopeus 1000 kierroksella ? Esim. VI: 0,65, vetopyörästö 3,45 ja rengas 195/65-15.

Tapio Ketonen:

Ensiksi katsotaan STRO:n normikirjasta, että 195/65R15-kokoisen renkaan normin mukainen vierintäkehän pituus on 1924 mm. Sitten aletaan laskea.

Tuhannella kierroksella vaihteistosta ulos tulevan akselin pyörimisnopeus on 1000/0,65=1538,46 r/min.
Vetopyörästössä pyörimisnopeus muuttuu jälleen: 1538,46/3,45=445,93 r/min. Tämä siis on pyörien pyörimisnopeus.
Muunnetaan tämä matkaksi: 445,93x1921=856633,18 mm eli 856,3318 m. Tämä matka siis kuljetaan minuutin aikana.
Muunnetaan tuo tunnin eli 60 minuutin aikana kuljettavaksi matkaksi: 60x856,3318=51397,99 m eli 51,4 km.
Tästä voidaan myös laskea teoreettinen huippunopeus. Jos moottorin suurimman tehon käyntinopeus olisi vaikkapa 4200 r/min, se lasketaan näin: 4,2x51,39799=215,872 km/h eli 215,9 km/h.

Kysessä ovat todellakin teoreettiset nopeudet, sillä renkaiden vierintäkehän todellinen pituus poikkeaa aina jonkin verran normilukemasta. Se myös muuttuu renkaan kuluessa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.